Skip to main content
Fremtidens Uddannelse

Nano-undervisningsmoduler indtager journalistuddannelsen

Videoer, podcasts og et kapitel fra en lærebog som pdf. Det er studieformer som disse, der har fundet vej til cand.public.-uddannelsen. For SDU handler det om at komme de studerende i møde, uanset hvor og hvornår det er. Få en smagsprøve på to nanomoduler her.

Af Marlene Jørgensen, , 10-10-2019

Når den nye årgang begynder på cand.public.-uddannelsen til forårets studiestart, kan de studerende selv bestemme, hvornår og hvor de vil studere.

Filosofien bag satsningen ”Fremtidens uddannelse på SDU” er kort fortalt at skabe mere fleksible videregående uddannelser, og her er digitalisering nøgleordet.

Center for Journalistik er derfor i gang med at producere korte nanomoduler, dvs. digitale læringselementer, som vender den traditionelle undervisning på hovedet.

Fleksibelt uddannelsesforløb

- Med nanomodulerne bryder vi undervisningen op i mindre læringsenheder for at gøre det nemmere for vores studerende at følge et fag. Nanomodulerne kan vare helt ned til et par minutters længde og være alt fra skarpe videoproduktioner til animerede grafikker og læsestof, der undervejs bliver suppleret med opgaver og aktiverende læringsaktiviteter, så der er en løbende kontakt mellem de studerende og underviser.

Det fortæller journalistisk lektor Karsten Prinds, der har ansvaret for at udvikle de mange nanomoduler i samarbejde med de enkelte undervisere.

Hvis man lægger et helt fag online, kan det bestå af 80-90 nanomoduler, som de studerende kan tilgå fra dag 1 på studiet.

- Det handler om, at det skal være nemt at gå til og så fleksibelt, at man kan studere stort set når som helst og hvor som helst – og tilmed kan tage eksamen, når det passer ind. Altså, at der er mulighed at følge et mere selvstændigt studieforløb og at specialisere sig i bestemte retninger, siger Karsten Prinds.

Podcast om retorik

Her har du mulighed for at høre et af de nanomoduler, som indgår i faget Retorik og sprog. I podcast-serien ”I dybden med teksten” dykker adjunkt Rasmus Rønlev ned i nogle af teksterne i faget. I denne episode forklarer han en teoretisk tekst om ’Retorisk situation’ – et af grundbegreberne i retorikken – med udgangspunkt i attentatet på John F. Kennedy.

Podcasten er udviklet af adjunkt Rasmus Rønlev og journalistisk lektor Susanna Sommer.

Video om interviewets dødssynder

Et andet nanomodul viser en lille del af undervisningen i interview. Modulet gennemgår de såkaldte ’dødssynder i interviewet’. I videoen medvirker lektor Jonas Nygaard Blom, professor MSO og studieleder Morten Skovsgaard og ph.d.-studerende Sofie Høllsberg Filstrup, der alle er tilknyttet Center for Journalistik.

Fremtidens uddannelse

  • SDU arbejder i disse år på at udvikle mere fleksible uddannelser, som matcher de studerendes og arbejdsmarkedets behov på lang sigt.
  • Med afsæt i arbejdsprincipperne ”anyone”, ”anywhere” og ”anytime” afprøver og udvikler Center for Journalistik nye undervisningsmetoder og studieformer på cand.public.-uddannelsen. 
  • Projektet har været i gang i halvandet år, og det er en af de største investeringer i uddannelsesudvikling på SDU nogensinde.
Redaktionen afsluttet: 10.10.2019