Undervisningen er rykket online

På hele fakultetet bliver der arbejdet på højtryk for at omlægge undervisning og vejledning til online- og fjernundervisning.

Af Marlene Jørgensen, , 18-03-2020

Mens der er lukket for fysisk adgang til SDU på grund af coronavirus foreløbigt til og med den 27. marts 2020, kommer al undervisningsaktivitet til at foregå online og som fjernundervisning i det omfang, det overhovedet er muligt.

- Ambitionen er, at alle studerende kan fortsætte deres uddannelse som planlagt. Vi omlægger derfor undervisningen til e-læringsløsninger og tilbyder digitale undervisningsforløb, som studerende kan tilgå og følge hjemmefra, siger Jens Ringsmose, dekan for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet.

- Det er ikke en optimal situation, og selvom det bliver svært at levere den samme kvalitet, som vi plejer, ved jeg, at alle undervisere gør, hvad de kan for at tilrettelægge og skabe de bedst mulige rammer og forudsætninger for undervisning og læring. Jeg vil gerne takke alle kolleger, der de seneste dage har ydet en ekstraordinær stor indsats for, at vi på rekordtid er lykkedes med at gennemføre undervisning online.

- Samtidig har både mange kolleger og studerende børn, der er hjemsendte. Det kan give særlige udfordringer, og det er vi meget opmærksomme på. Men forhåbentlig tilbyder omlægningen en vis fleksibilitet for alle parter, tilføjer han.

Gang i digital undervisning

For at understøtte underviserne i forbindelse med omlægningen, har fakultetet oprettet en taskforce og et supportteam, som har stor viden og erfaring med e-læring, fjernundervisning og pædagogiske greb.

Her kan man få hjælp dagligt fra kl. 8-16, ligesom der er skabt et supportsite, som løbende opdateres med guides og anbefalinger til, hvordan undervisningen kan gribes an.

En af dem, der sidder klar til at hjælpe, er journalistisk lektor Karsten Prinds, og han fortæller, at rigtig mange undervisere er i fuld gang med at afprøve nye værktøjer.

- Underviserne har rigtig travlt – både med at inddrage digitale formater i deres undervisning og også med at være i dialog og svare på spørgsmål fra de studerende. I supportteamet får vi mange forskellige henvendelser, så det er tydeligt, at der bliver arbejdet ekstra hårdt i disse dage for at understøtte læring i de digitale undervisningsforløb, siger han.

Blandt de formater, der bliver taget i brug, er video- og liveforelæsninger, podcasts og interaktive fora, hvor studerende og undervisere kan interagere sammen og give hinanden feedback. Og e-læringsplatformen BlackBoard, som SDU bruger, suppleres med andre løsninger, heriblandt Zoom, Microsoft Teams og Skype.

Øvrige aktiviteter fortsætter også

Mens det vigtigste lige nu er at sikre, at alle studerende opnår læring og bliver rustet til eksamenerne i juni, gælder det også om at nå i mål med andre aktiviteter, lyder det fra dekan Jens Ringsmose.

- Vi bestræber os på at afvikle så meget som muligt under den fysiske nedlukning, så vi kan dedikere vores ressourcer til kerneopgaverne og forhåbentlig ikke skal indhente en alt for stor pukkel, når vi er tilbage på SDU. Det kan være alt fra at holde MUS- og LUS-samtaler samt møder med eksterne samarbejdspartnere, ligesom vi fortsat har fokus på at udvikle forskningsmiljøer og kvalitetssikre vores uddannelser, siger Jens Ringsmose.

Vil du vide mere?

Er du underviser, kan du finde mere information på supportsitet eller kontakte 6550 3800 og 3800@sam.sdu.dk

Er du studerende, kan du finde mere information på MitSDU og BlackBoard

Redaktionen afsluttet: 18.03.2020