Energisk uddannelse på vej til Esbjerg

Syddansk Universitet opretter en ny uddannelse, som skal være med til at sikre flere kvalificerede medarbejdere i energisektoren i fremtiden.

SDU’s campus Esbjerg udbyder i 2017 en ny uddannelse, som skal give de nye studerende kompetencer til at lede og markedsføre virksomheder inden for energiindustrien.

Uddannelsen hedder Erhvervsøkonomi, HA Energi management, og ifølge Lars Ravn-Jonsen, studie- og uddannelsesleder ved Institut for Sociologi, Miljø- og Erhvervsøkonomi, er der brug for uddannelsen: ”Danmark og resten af verden står over for forandringer i den måde, energi produceres, distribueres og anvendes. Alle virksomheder og samfundet må forholde sig til den nye komplekse energivirkelighed. Her er ikke kun brug for tekniske løsninger, men viden om økonomi, ledelse og strategi.”

Det er langtfra tilfældigt, at uddannelsen bliver placeret på SDU’s campus i Esbjerg. Uddannelsen passer godt ind i Esbjerg Kommunes profil som EnergiMetropol. Kommunen er nemlig blandt de førende inden for energiteknologi, og der er lige nu ansat 13.500 mennesker i Esbjerg Kommune inden for olie, gas og vind.

Efterspørgsel på kandidater i erhvervslivet og kommunen

Viceborgmester og borgmesterkandidat Jesper Frost Rasmussen fortæller: ”Jeg er rigtig glad for, at der nu tilbydes endnu en videregående uddannelse i Esbjerg, og at HA Energi management i høj grad passer rigtig godt ind i Esbjergs vækststrategi som Danmarks EnergiMetropol.”

Jesper Frost Rasmussen mener også, atHvis virksomhederne inden for energisektoren fortsat skal kunne vækste, er det afgørende, at de har adgang til kvalificeret arbejdskraft, og derfor er en HA-uddannelse i energi management et stærkt kort, som jeg håber, mange studerende vil finde interessant. Der bør være rigtig gode muligheder for at få et godt job efter endt uddannelse.”

I erhvervslivet er der også begejstring for uddannelsen. Mikkel Stephansen, chef for rekruttering og HR Administration hos Maersk Olie & Gas, siger om uddannelsen:

”EnergiMetropol Esbjerg markedsfører Esbjerg Kommune som Danmarks centrum for energiteknologi med en stærk virksomhedsklynge samt et stærkt uddannelses- og forskningsmiljø. Den nye uddannelse HA Energi management understøtter denne positionering, da den vil være med til at sikre fremtidige, kompetente medarbejdere, der er målrettet energisektoren. Hos Maersk Oil er vi konstant på udkig efter talenter, der kan være med til at tilføre vores organisation de nyeste teorier og de bedste kompetencer, der kan være med til at udvikle vores fremtidige organisation. Her ser vi bestemt den nye uddannelse HA Energi management som en god rekrutteringskilde, og vi vil som virksomhed kunne tilbyde både praktikpladser og studenterjobs til de studerende. Det er vigtigt både for os som virksomhed, men også for Esbjerg som by, at få så relevant en videregående uddannelse til byen.”

På uddannelsen vil de nye studerende arbejde med områder som energimanagement og energianvendelse, få kompetencer inden for planlægning, risikostyring og organisering af nationale og internationale energisystemer og blive rustet til at forstå betydningen af klimaeffekterne.

Uddannelser inden for energi er vigtigt for regionen
I Energistyrelsen er man glade for uddannelsen og ser, ifølge Carl-Christian Munk-Nielsen, kontorchef Energistyrelsen, frem til et fortsat samarbejde:

”Jeg ser uddannelsen HA Energi management som et friskt og fornyende pust i en region med stort fokus på energi. Det er rigtigt godt, at der kommer flere uddannelser til inden for energi, og jeg håber, at det er med til at skabe og sikre et attraktivt uddannelsesmiljø og en fortsat udvikling. Jeg håber på et fortsat godt samarbejde med Syddansk Universitet i Esbjerg, og glæder mig til at møde de nye kandidater enten som studerende eller måske som kommende medarbejdere i Energistyrelsen, som også har en afdeling i Esbjerg.

Uddannelsen er en del af en vifte af erhvervsøkonomiske uddannelser, som Syddansk Universitets Campus Esbjerg tilbyder.

Der er ansøgningsfrist til uddannelsen d. 15. marts for studerende, der søger via kvote 2, og d. 5. juli er der ansøgningsfrist for studerende, som søger via kvote 1.

Yderligere oplysninger:
Studieleder Lars Ravn-Jonsen, SDU, tlf.
41596179 og mail lrj@sam.sdu.dk

Professor og institutleder Niels Vestergaard, SDU, tlf. 60114181 og mail nv@sam.sdu.dk

Redaktionen afsluttet: 07.02.2017