Nina Legind i spidsen for udvalg om realkredit

Professor Nina Dietz Legind bliver formand for et ekspertudvalg, der skal komme med anbefalinger til, hvordan gennemsigtighed og mobilitet på realkreditmarkedet bedst styrkes.

Nina Dietz Legind, professor i bank- og kapitalmarkedsret ved SDU, skal lede et udvalg om realkredit, som erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen (V) har nedsat.

Formålet med udvalget er at sikre bedre realkredit i kølvandet på den seneste tids debat om stigende bidragssatser.

- Jeg ser frem til at komme i gang med det vigtige arbejde. Som Nykredit- og Totalkreditsagen viser, er emnet meget aktuelt, og det har stor betydning for rigtig mange, siger Nina Dietz Legind.

- Der skal skabes bedre overblik over udviklingen i bidragssatserne, mulighederne for at skifte realkreditinstitut og de kommende kapitalkravs betydning for realkreditinstitutternes omkostninger, lyder det fra erhvervs- og vækstministeren i en pressemeddelelse.

Nina Dietz Legind

Formand for anden gang
Posten som formand er ikke ny for Nina Dietz Legind. Hun var fra 2013-2014 formand for Udvalg om erstatningsansvar ved rådgivning om finansielle produkter.

Udvalget var også udpeget af erhvervs- og vækstministeren. Og det var et enigt udvalg, der afleverede sine anbefalinger til ministeren, hvorefter alle anbefalinger er blevet gennemført.

I det forestående arbejde i realkreditudvalget vil SDU-professoren desuden trække på sin viden fra sin post i The European Banking Authority’s (EBA) Banking Stakeholder Group.  EBA’s hovedopgave er at bidrage til skabelsen af the European Single Rulebook in banking.

Stærkt udvalg
Ud over professor Nina Dietz Legind tæller udvalget professor Peter Løchte Jørgensen ved Aarhus Universitet samt en række embedsmænd og repræsentanter fra den finansielle sektor og kundesiden.

Udvalget skal være klar med sine anbefalinger senest 1. september 2016.

Se mere om ekspertudvalget i Erhvervs- og Vækstministeriets pressemeddelelse.

Nina Dietz Legind – udvalgte poster:

• Formand for Udvalg om gennemsigtighed og mobilitet på realkreditmarkedet marts 2016 (udpeget af erhvervs- og vækstministeren).
  • Medlem af European Banking Authority’s Banking Stakeholder Group fra 2013-2016.
  • Medlem af bestyrelsen i Finansiel Stabilitet siden 2015.
  • Formand for Udvalg om erstatningsansvar ved rådgivning om finansielle produkter fra 2013-2014 (udpeget af erhvervs- og vækstministeren).
  • Udnævnt professor i Bank- og Kapitalmarkedsret ved SDU i 2014.
  • Prodekan for forskning ved Det Samfundsvidenskabelige Fakultet på SDU siden 2014.
Redaktionen afsluttet: 31.03.2016