Vi stiller selv diagnosen

Moderne patienter henter viden om sygdomme på internettet og køber medicin i udlandet udenom sundhedsvæsenet. Anna Schneider-Kamp, ph.d.-studerende ved Institut for Marketing & Management, følger tendenserne.

Mange danskere finder information om sygdomme på internettet, når de vil finde ud af, hvad de fejler. Nogle går også et skridt videre og prøver at diagnosticere sig selv. Det viser en ph.d.-afhandling, som Anna Schneider-Kamp er i gang med.

- De moderne patienter prøver at overtage den praktiserende læges funktion. De googler symptomer, giver sig selv diagnoser eller bruger ikke den medicin, lægen har ordineret. De vil selv løse deres problemer og søger svar på, hvad de fejler her-og-nu, fortæller hun.

- Det handler om, at folk nemt bruger diagnoser til at sætte ord på, hvordan de har det, selvom det egentlig skal gå gennem sundhedssystemet, uddyber Anna Schneider-Kamp.

I sin undersøgelse følger SDU-forskeren flere personer, som ikke har livskritiske sygdomme, og deres færden i eller udenom sundhedsvæsenet.

Læs hele artiklen om nogle af resultaterne fra undersøgelsen.

Mød forskeren

Anna Schneider-Kamp er ph.d.-studerende ved Institut for Marketing & Management