Kulturer mødes i supermarkedet

Indvandring medfører, at eksotiske madvarer finder plads på supermarkedernes hylder. Men adaptionen foregår på flere måder.

Supermarkedet hører til blandt de steder, hvor kulturel forandring kommer tydeligst til udtryk. Det viser feltstudier i franske supermarkeder, som adjunkt Julie Emontspool fra Institut for Marketing & Management har udført med Fatima Regany fra The Université Lille 2.

Butikkerne tilpasser sortimentet til kundegrundlagets forbrugspræferencer, men der er også andre mekanismer i spil, lyder det fra SDU-forskeren:

- Interessen for andre kulturer er stor blandt mange danskere, som spiser shawarma den ene dag og indisk den næste. Folk laver selv sushi, og det er alt sammen del af, at vores madkultur er blevet mere global.

Læs hele artiklen eller se videoen.

Redaktionen afsluttet: 19.04.2016