Fremtidens uddannelse skabes på SDU

SDU vil eksperimentere med nye undervisningsmetoder som nano-undervisningsmoduler og digitale kursusforløb. Det bliver journalist-uddannelserne, som skal udvikle og afprøve den nye prototype på fremtidens universitetsuddannelse.

Syddansk Universitet har besluttet sig for at afsætte op imod et tocifret millionbeløb for at udvikle fremtidens universitetsuddannelse. Baggrunden er, at behovet for ny viden og nye kompetencer ændrer sig radikalt i disse år samtidig med, at den teknologiske udvikling giver muligheder for helt nye læringsformer og formater. Den nye form for universitetsuddannelse på SDU bliver baseret på arbejdsprincipperne: ”anyone”, ”anywhere” og ”anytime.”

- Fremtidens uddannelse skal ligge på SDU, og nu accelerer vi udviklingen med en af de største enkeltstående investeringer i uddannelsesudvikling i universitets historie. Vi skal finde den model, som kan sikre, at universiteter kan løfte danskere og også meget gerne resten af verden mod nye videns- og færdighedshøjder - om de studerende så er 25 eller 60 år, siger Henrik Dam, rektor på Syddansk Universitet.

Det bliver journalist-uddannelserne på SDU, som skal udvikle og afprøve den nye prototype på fremtidens universitetsuddannelse. Erfaringerne herfra skal siden finde vej til andre af SDU’s uddannelser, både hel- og deltidsuddannelser.

- Vi har fået besked på at tænke stort og vildt, og det vil vi gøre. Vi skal lære af de bedste rundt om i verden, og så skal vi tænke tingene videre derfra, så vi kan styrke både ånd og hånd hos danskerne. At starte på journalistik-uddannelserne på SDU giver god mening. For vi er i fuld gang med at afprøve nye lærings-, færdigheds- og træningstilgange og vi ved bedre end mange, hvad nye medier kan,  siger Peter Bro, leder af journalist-uddannelserne på SDU.

Blandt overvejelserne er, at uddannelserne skal kunne fungere samtidig med, at studerende har hel- eller deltidsansættelse. At etablere et af verdens bedste digitale kursusforløb med snesevis af såkaldte nano-undervisningsmoduler, som kan tages på helt ned til 5 minutters – og gerne på en mobil mens man er under transport. At skabe nye læringsrum til kreativ løsning af væsentlige samfundsudfordringer, og at arbejde med nye pædagogiske lærings-former, såsom systematisk at skabe aha-oplevelser i bevidstheden hos de studerende.

Kontakt

Peter Bro er leder af SDU's journalist-uddannelser, som skal afprøve og udvikle nye undervisningsmetoder.

Kontakt Peter Bro

Redaktionen afsluttet: 09.05.2018