Bevillinger til SAMF

Carlsberg-bevillinger til SAMF-forskere

Tre forskere på Det Samfundsvidenskabelige Fakultet fik tildelt monografi-bevillinger fra Carlsbergfondet ved årets uddeling, og en fik en mindre bevilling.

Af Marlene Jørgensen, , 06-12-2019

Hvilke demokratiske konsekvenser fører algoritmer i nyhedsudvælgelsen med sig?

Hvordan styrkes relationen mellem internationale og danske kolleger?

Hvad er det for nye verdensordner, vi står over for?

Det er de emner, som tre forskere har fået en af de eftertragtede Monograph Fellowships-bevillinger fra Carlsbergfondet til at gøre os klogere på.

De får monografi-bevillinger

Arjen van Dalen har modtaget en bevilling på 910.000 kroner til projektet ”Algorithmic gatekeepers: The democratic consequences of news selection algorithms”. Han er professor MSO på Institut for Statskundskab.

Marian van Bakel har modtaget en bevilling på 703.000 kroner til projektet ”Breaking out of the Expat Bubble: Bridging the gap between internationals and locals”. Hun er lektor på Institut for Marketing & Management.

Trine Flockhart har modtaget 1.032.000 kroner til sit projekt ”The Coming Multi-Order World – Power, Principles and Practice in Times of Transformational Change”. Hun er professor på Institut for Statskundskab.

Bevilling til oversættelse af bog

Derudover har Paul Sharp fået 71.000 kroner, som skal bruges til oversættelse og publicering af bogen ”Land of Milk and Butter: How elites created the modern Danish Dairy Industri”.

Paul Sharp er professor på Institut for Virksomhedsledelse og Økonomi - læs mere om hans forskning i artiklen "Tyske tilflyttere satte skub i dansk økonomi".

I alt fik 134 forskere bevillinger fra Carlsbergfondet, der har fokus på at styrke grundforskning såvel som at støtte unge talenter  samt internationalisering af dansk forskning.

Se alle der har modtaget bevillinger på Carlsbergfondets hjemmeside.

Redaktionen afsluttet: 06.12.2019