2,4 mio. kr. til forskning i sangfugles lynhurtige muskler

Ph.d. Iris Adam har fået støtte fra Det Frie Forskningsråd til at forske i lynhurtige muskler

Iris Adam, ph.d., har modtaget 2.384.640 kr. fra Det Frie Forskningsråd til at undersøge sammenhængen mellem hvor hurtigt vores muskler arbejder og hvordan vi lærer den hurtige og præcise finmotorik, der gør os i stand til at tale.

De hurtigste muskler, som forskningen kender, tilhører sangfugle, og derfor vil Iris Adams forskning koncentrere sig om, hvordan sangfugle lærer at synge; har træning af deres muskler nogen effekt på, hvornår sangfugle lærer at synge?

Forskningen vil bl.a. få indflydelse på vores viden om muskelfysiologi, neuromekanisk kontrol af komplekse motoriske systemer og evolutionen af kommunikation vha. stemme.

Iris Adam kommer fra Freie Universität i Berlin, hvor hun tidligere har arbejdet med regulering af genet FOXP2, der siden 2001 har været kendt som ”sproggenet”.

Iris vil blive tilknyttet lektor Coen Elemans' laboratorium på Biologisk Institut, og hun vil også indgå i et tæt samarbejde med professor Susanne Mandrup på Institut for Biokemi og Molekylær Biologi.

Projektets titel er Flex those muscles: Motor shaping of vocal learning.

Læs mere om projektet.

Redaktionen afsluttet: 30.09.2015