Prestigefyldte forskningsmillioner gives for første gang til dansk forsker

Professor Susanne Mandrup har som den første danske forsker fået Novo Nordisk Fondens Advanced Grant på 10 mio. kr.

Professor Susanne Mandrup, Institut for Biokemi og Molekylær Biologi, Syddansk Universitet, har som den første danske forsker fået Novo Nordisk Fondens Advanced Grant på 10 mio. kr.

Pengene går til forskning, der kan føre til udviklingen af nye strategier for behandling af diabetes.

Projektets specifikke formål er at forstå, hvordan reguleringen af generne ændres i insulin-producerende beta-celler og i glukagon-producerende alfa-celler i bugspytkirtlen under udvikling af insulinresistens og type II diabetes.

Bedre forståelse af hvordan celler tilpasser sig

Denne viden er vigtig, fordi den bidrager til forståelsen af, hvordan disse celler er i stand til at tilpasse sig og kompensere for insulinresistens og forståelsen af de processer, der forårsager udvikling af type II diabetes.

Beta-celler og alfa-celler udgør kun omkring en pct. af cellerne i bugspytkirtlen, og det er derfor meget vanskeligt at undersøge, hvordan genudtrykket ændrer sig i netop disse celler. I projektet vil forskningsgruppen kombinere avancerede sekventerings-teknologier med etableringen af en helt ny metode til at mærke RNA specifikt fra hhv. beta-celler og alfa-celler i bugspytkirtlen hos mus, således at man kan følge, hvordan udviklingen af insulinresistens og type II diabetes påvirker genudtrykket i disse celler i en levende organisme.

Professor Mandrups forskningsgruppe vil identificere nye proteiner, der spiller en vigtig rolle i bl.a. tilpasningen af beta-celler til insulinresistens. Sådanne proteiner kan være mulige mål for medicinsk behandling.

Projektets titel er Uncovering the molecular basis for nutritional reprogramming of the endocrine pancreas using novel in situ and genome-wide approaches.

Bevillingen uddeles af den Nordiske Forskningskomite og gives til en fremragende forsker på højt internationalt niveau, hvis forskningsprojekt har højeste videnskabelige kvalitet og potentiale. Det er første gang bevillingen uddeles til en dansk forsker.

Redaktionen afsluttet: 13.10.2015