Hvem er kongerigets klogeste til fysik?

Fire timer lang fysikprøve på højt niveau skal finde de dygtigste fysikstuderende - men alle, der har lyst, må være med og teste sine egne fysik-evner.

Centre for Cosmology and Particle Physics Phenomenology (CP³-Origins), Syddansk Universitet, inviterer alle interesserede til en fire timer lang fysikprøve på højt niveau.

Formålet med testen er at finde egnede kandidater til initiativet CP³ Genius Program, som er et særligt fysik-program for særligt talentfulde unge fysikstuderende på SDU. Men alle er velkommen til at deltage – så mød op, hvis du har mod på at teste sig selv i forhold til niveauet på de bedste internationale fysik-uddannelser.

Verden har brug for nye ideer

Testen, som hedder 2015 Physics Challenge, er skriftlig og finder sted på Syddansk Universitet i Odense den 3. september. Spørgsmålene vil handle om kvantemekanik, elektrodynamik, statistisk mekanik og klassisk mekanik.

Der er to niveauer af testen: En for studerende, der har afsluttet andet studieår og en for studerende, der har afsluttet tredje studieår.

”Vi vil gerne invitere landets mest lysende unge hjerner til at tage del i vores forskningsaktiviteter - unge med topkarakterer i fysik, som brænder for at forstå universets love”, siger lektor Chris Kouvaris, der står bag CP³  Genius Program.

”Nysgerrige hjerner skal stimules og næres. De skal støttes, så de kan udklække nye revolutionerende ideer, som for altid kan ændre den måde, vi betragter verden på”, forklarer centerleder, professor Francesco Sannino om tankerne bag CP³ Genius Program.

Diplomer til de bedste

CP³ Genius Program, der har kørt siden 2010, er et tilbud til SDUs særligt talentfulde fysik-studerende. De studerende, der optages i programmet, får ekstra undervisning og adgang til forelæsninger på højt niveau.

Tilmeldingsfrist til testen er 31. august. Navnene på de test-deltagere, der scorer højt, vil blive offentliggjort. De bedste vil modtage et diplom ved en senere ceremoni.

Mere SDU-fysik for børn og unge

Skoler og institutioner med børn i alderen 4-8 år kan få besøg af fysikere, der bl.a. fortæller om solsystemet og energi.

Individuelle gymnasie-elever kan komme på besøg på CP³  i 1-2 dage og lære om bl.a. kosmologi og højenergi-fysik. Der optages max. 5 gymnasieelever om året. Der er dog også mulighed for klassebesøg.

Redaktionen afsluttet: 19.08.2015