2,1 mio. kr. til udvikling af nye molekyler

Postdoc Elisabeth Christiansen, Institut for Fysik, Kemi og Farmaci, har fra Lundbeckfonden modtaget 2.100.000 kr. til at udvikle molekyler, der kan bruges til at undersøge et bestemt protein kaldet FFA3.

Formålet med Elisabeth Christiansens projekt er at afklare, om FFA3 kan bruges til behandling af metaboliske og inflammatoriske sygdomme som type 2 diabetes og astma.

FFA3 proteiner findes i blandt andet tarmceller og immunceller, og de aktiveres af korte fedtsyrer, der kan dannes naturligt i tarmene ved fermentering af kostfibre. Musestudier tyder på, at aktivering af FFA3 proteiner modvirker metaboliske og inflammatoriske sygdomme.

For at kaste mere lys over  proteinets funktion starter Elisabeth Christiansen nu et forskningsprojekt, der skal udvikle nye molekyler, der selektivt aktiverer eller hæmmer FFA3, og som kan bruges til at undersøge, om FFA3 på sigt kan kontrolleres af lægemidler og dermed bruges til behandling af sygdomme som for eksempel type 2 diabetes og astma.

Projektet udføres dels ved Københavns Universitet og dels ved SDU, og det involverer et samarbejde med University of Glasgow.

Projektets titel er: Development of tool compounds for evaluation of the fatty acid receptor FFA3 as drug target".

Redaktionen afsluttet: 18.05.2015