Supercomputer indviet

I skøn forening henholdsvis trak og skubbede SDU’s direktør, Karen Heebøll og DeIC’s bestyrelsesformand, Børge Obel, håndtaget på ”on” og satte rent symbolsk strøm til den nye supercomputer på Syddansk Universitet, ved en festlig indvielse i Odense.

Computeren og det nye "National HPC Centre" på SDU er blevet til i et samarbejde mellem SDU, Danish eInfrastructure Cooperation (DeIC) og universiteterne i Aarhus og Aalborg.

Forud for det store øjeblik i kældrene under SDU blev der varmet op i et af universitetets auditorier, hvor mere end 150 medarbejdere og gæster blev trakteret med taler af universitetsdirektør Karen Heebøll, SDU; bestyrelsesformand Børge Obel, DeIC; professor Claudio Pica, SDU; professor Jeppe Olsen og professor Mads Kähler Holst, begge AU; direktør Kim Brixen, Odense Universitetshospital; samt senior engineer Michael Klitgaard, LM Wind Power.

Alle talere gav deres bud på den forsknings- og samfundsmæssige betydning af den enorme regnekraft i den nye High Performance Computer – i daglig tale HPC, som ifølge dekan Henrik Pedersen fra Det Naturvidenskabelige Fakultet udgør et ”videnskabens tredje ben".

"Lidt forsimplet kan man sige, at vi har teori og eksperimenter, og så har vi sumpercomputeren, der sætter os i stand til at lave simuleringer og på den måde efterprøve teorier i en skala, som vi ikke tidligere har kunnet," siger dekan Henrik Pedersen, der i 2013 påbegyndte arbejdet med at få etableret det nationale computercenter.

"Fremtidens forskningsresultater vil i høj grad være afhængige af instrumenter som den nye supercomputer, og vi har hele vejen fået stor opbakning til projektet fra alle involverede parter og på alle plan – lige fra direktions- og ledelsesniveau til forskere og teknikere," siger en meget tilfreds Henrik Pedersen.

Supercomputeren, der er 20 procent hurtigere end Danmarks hidtil stærkeste supercomputer, blev ved dagens indvielse officielt navngivet Abacus 2.0. Abacus er latin og betyder kugleramme, og med kapacitet til at lave en halv billiard beregninger i sekundet må supercomputeren siges at være en opgradering fra den gammelkendte kugleramme version 1.0.

På grund af den begrænsede plads i kælderen måtte dagens gæster tage computeren i øjesyn i mindre hold, men ved den veldækkede receptionsbuffet i Kantine 2 havde alle mulighed for at følge den officielle indvielse, der blev live-streamet i kantinen.

Henrik Gautier, SDU

Redaktionen afsluttet: 25.03.2015