Den store fysikprøve – er du Danmarks klogeste til fysik?

Du ved, at du er god til fysik, men HVOR god er du egentlig? Meld dig til SDU's store fysikprøve og find ud af det.

Af Birgitte Svennevig, , 15-07-2016

Igen i år inviterer SDU til den ultimative fysikprøve; 2016 Physics Challenge, der giver dig mulighed for at teste dine evner for teoretisk fysik.

Kvantemekanik, den specielle relativitetsteori, elektrodynamik, statistisk mekanik og klassisk mekanik er de emner, der skal dystes i. Prøven varer fire timer og finder sted på SDU i Odense den 2. september kl. 10.

Sidste års vinder var Charlotte Bøttcher, der lige straks er færdig som bachelorstuderende på Center for Quantum Devices, Niels Bohr Instituttet, Københavns Universitet.

Man møder andre studerende og forskere

- Physics Challenge var en god oplevelse. Det er ikke en eksamen, og derfor går man til prøven på en mere fri måde. Det handler ikke om at vise, at man kan huske alt det, man har lært på et semester – det handler mere om at vise, at man bruge sin viden på kryds og tværs til at løse større og mere komplekse opgaver, siger hun.

Hun har også været glad for, at Physics Challenge gav mulighed for at møde andre med samme interesse.

- Til prøven mødte jeg fysikstuderende fra andre universiteter. Og fordi jeg vandt prøven, blev jeg inviteret med til CP3's Winter School, hvor jeg mødte forskere fra hele verden, der forsker på virkelig højt niveau.

Efter sommerferien drager Charlotte Bøttcher til USA for at læse mere fysik på Harvard University.

Præmie på 5.000 kr.

Prøven kan tages på tre forskellige niveauer, svarende til forskellige uddannelsesniveauer.

Niveau 1 er tilpasset niveaet for første år på universitetet. Denne prøve har fokus på den specielle relativitetsteori og klassisk mekanik. Niveau 2 og 3 er tilpasset andetårs- og tredjeårsstuderende og har fokus på kvantemekanik, elektrodynamik, statistisk mekanik og klassisk mekanik.

Man behøver ikke være universitetsstuderende for at deltage – ambitiøse gymnasieelever er også velkomne til at deltage.

Vinderen af testen får 5.000 kr.

Prøven fungerer også som eksamen for CP3-Genius programmet for talentfulde studerende. Dette program er et ekstra tilbud til SDUs særligt dygtige og motiverede studerende.

Lektor Chris Kouvaris, tlf. 6550 2354. E-mail kouvaris@cp3.sdu.dk

Lektor Michele Della Morte, tlf. 6550 9194. E-mail: dellamor@cp3.sdu.dk.

Sidst opdateret: 09.08.2023