MRSA

Nyt studie viser, at de danske pindsvin bærer på en hemmelighed

Via et forskningssamarbejde mellem Biologisk Institut på Syddansk Universitet, Naturama og Statens Serum Institut har forskerne opdaget, at danske pindsvin bærer mecC-MRSA i snuderne.

De fleste synes, at pindsvin er en kær gæst i haven eller naturen. Men de danske pindsvin bærer også rundt på en hemmelighed, viser et nyt studie.

Bag studiet står SDU, Naturama og Statens Seruminstitut, og resultaterne er netop blevet publiceret i det anerkendte tidsskrift PLOS ONE.

Undersøgelsen indgik i et ph.d.-projekt kaldet ”Det Danske Pindsvineprojekt”, der skal beskrive, hvordan de danske pindsvin har det i naturen.

Indsamling af døde pindsvin

Projektet baserede sig på en landsdækkende indsamling af døde pindsvin, hvor biolog Sophie Lund Rasmussen bad borgerne om hjælp til at indsamle døde pindsvin til sin forskning.

De døde pindsvin skulle bruges til at forstå de levende.

Danskerne indsamlede i 2016 forbløffende 697 døde pindsvin, som kom fra hele landet.

Podet i snuderne

188 af de indsamlede pindsvin blev podet for bakterien MRSA i snuderne, og det viste sig at op imod to tredjedele af dem var bærere af den såkaldte mecC-MRSA.

Forskerne testede også pindsvineplejere for at undersøge, om bakterien blev overført til mennesker med tæt kontakt til pindsvin.

Ingen af plejerne var dog positive for MRSA, for denne særlige MRSA-bakterie smitter kun meget sjældent mennesker. Og den er nem at behandle med alternative typer af antibiotika.

Sophie Lund Rasmussen, ph.d.

Bakterien mecC-MRSA er tidligere blevet fundet i svenske pindsvin, men også i en række andre vilde dyr og produktionsdyr. Det interessante er dog, at pindsvinene i langt højere grad end andre arter bærer denne type MRSA.

-Det vigtige budskab er, at man ikke skal være bekymret for at få MRSA, hvis man har pindsvin i haven. De har højst sandsynligt båret den bakterie i årtier. Det er bare først nu, vi opdager det, siger Sophie Lund Rasmussen og fortsætter:

- Vi fandt ingen tegn på smitteoverførsel til pindsvineplejere, og det betyder, at hvis man bare lader pindsvinet være eller vasker hænder efter, at man har rørt ved et pindsvin, hvilket man alligevel altid bør gøre, når man har håndteret et vildt dyr, så er der intet at frygte.

To døde pindsvin ligger klar til podning for MRSA.

-Pindsvinet er fredet, og det sidste vi ønsker er, at folk begynder at jage deres pindsvin ud af haven, fordi de er bange for at få MRSA, for det er der slet ikke nogen grund til.

-Pindsvinene er nogle små, omvandrende og fascinerende mysterier. Tænk engang, at de har tøffet rundt og båret på denne hemmelighed i årevis, siger Sophie Lund Rasmussen.

Hun fortæller, at studiet er særligt spændende, fordi man systematisk har testet rigtig mange pindsvin, som geografisk set repræsenterer et helt lands bestand. Et så omfattende studie af MRSA i én vild dyreart har man ikke set før.

Antibiotikaresistens i naturen

Studiet viser også, at antibiotikaresistens har udviklet sig i naturen, uafhængigt at vores forbrug af antibiotika.

-Antibiotika er jo forsvarsstoffer, som bakterier og svampe producerer for at beskytte sig mod andre bakterier.

-Og det er højst sandsynligt samspillet mellem hudsvampe og stafylokokker, der har gjort, at pindsvinene er naturlige værter for mecC-MRSA, siger Anders Rhod Larsen.

Mød forskeren

Sophie Lund Rasmussen har skrevet en ph.d.-afhandling om danske pindsvin.

Redaktionen afsluttet: 11.09.2019