Overraskende tegn på liv i ædelsten

Mikrober er i stand til at bore sig gennem hård sten.

Af Birgitte Svennevig, , 10-08-2018

SDU-geobiolog Magnus Ivarsson har opdaget nogle mikroskopiske og meget karakteristiske gange og tuneller i stykker af ædelstenen granat, fundet i Thailand.

Granat er en meget hård sten, og Magnus Ivarsson er overrasket over at have fundet de små gange og tunneller.

Han og hans forskerkolleger mener, at gangene er skabt af mikroorganismer. Der er tale om komplekse systemer med forgreninger og forbindelser mellem gangene. I diameter varierer de fra få til hundreder mikrometer, og i længden er nogle af dem flere millimeter lange.

Forskerne har beskrevet deres studier og konklusioner i det videnskabelige tidsskrift PLOS ONE.

Nyere forskning har afsløret, at flere mikroorganismer er i stand til at bore sig gennem hårdt materiale, sågar sten-arter. Men granat er det hårdest kendte materiale, som er blevet gennemboret af mikroorganismer.

Det nye fund støtter teorierne om, at lignende livstegn måske kan findes på andre planeter i rummet, og at vi måske skal lede efter liv i rummet på flere måder end vi gør i dag.

”Livet er opfindsomt”, siger Magnus Ivarsson, der er tilknyttet SDU's center for forskning i Jordens historie, NordCEE på Biologisk Institut.

Redaktionen afsluttet: 10.08.2018