Et enkelt bogstav kan fælde en morder

To af verdens dygtigste retslingvister trak fulde huse på SDU onsdag. En af dem er manden, der fandt frem til Unabomberen.

Af Katrine Aagaard Findsen, , 13-12-2018

”You can’t eat your cake and have it too”. Et kendt amerikansk mundheld med en lille twist. For mens man normalt siger ”You can’t have your cake and eat it too”, er den oprindelige version af idiomet faktisk den første.

Unabomberen Theodore Kaczynskis “korrekte” brug af netop den sætning i sit berømte manifest var en af de primære årsager til, at FBI endte med at få sat den berygtede Unabomber bag tremmer, efter han havde spredt skræk og rædsel gennem tre årtier.

Sætningen gav nemlig FBI-folkene noget at arbejde videre med i retslingvistikkens spæde begyndelse og førte som bekendt til en massiv politiaktion i en øde skov i Montana i foråret 1996.

Sproglige beviser er ikke DNA, men det er en stor hjælp i de svære sager

Natalie Schilling, professor

Onsdag lagde den berømte FBI-profiler James R. Fitzgerald, manden der fik ram på Unabomberen, vejen forbi SDU i Odense.

Sammen med professor Natalie Schilling fra Georgetown University, der er en af verdens dygtigste retslingvister, fortalte han, hvordan man med lingvistikken er lykkes med at opklare forbrydelser, hvor efterforskningen ellers var gået i hårknude.

Retslingvistik er nærmere bestemt analysen af sprogligt bevismateriale, skrevet som talt, og det er ikke noget stort eller særlig anerkendt forskningsområde, forklarede professor Natalie Schilling.

Ekspertvidne i retssager

Som en af de dygtigste inden for det felt bliver hun jævnligt brugt i amerikanske retssager om alt fra kidnapninger til falske tilståelser, og hun arbejder for at sprede viden om, hvordan lingvistikken kan anvendes i opklaringen af forbrydelser.

- Vi ser på alle aspekter af sproget. Hvordan det udvikler sig, hvordan dialekter og variationer spiller en rolle, men også på konteksten: Hvem taler vi med, hvad taler vi om, og hvorfor taler vi, forklarede Schilling.

- Sproglige beviser er ikke DNA, men det er en stor hjælp i de svære sager, understregede Schilling.

Dialekt og stavefejl afslører dig

Hun er blandt andet inspiration til sprogeksperten Alex Blake i den amerikanske tv-serie Criminal Minds og rollen som sig selv i karakteren Natalie Rogers i Discovery- og Netflix-succesen ”Manhunt: Unabomber”, der følger jagten på Unabomberen.

Og de 450 tilhørere fik da også lov til at kigge på et par cases fra den virkelige verden og komme på deres bud på, hvordan stavefejl, bevidste som ubevidste og brugen af lokale stedbetegnelser og dialekt kan afsløre en forbryder.

Lingvistiknørder på hjemmebane

James R. Fitzgerald har med rollen i netop ”Manhunt: Unabomber” skabt sig en nærmest rockstjerneagtig status, men det var faktisk Natalie Schilling, der var dagens hovedattraktion for en stor del af de fremmødte sproginteresserede studerende.

- Det var vildt fedt, at vi fik Natalie Schillings oplæg først. Det åbnede op for en god basisviden om lingvistik, der gjorde, at Fitzgeralds oplæg blevet mere interessant, mente Johanne Kirkeby, der glædeligt identificerer sig som lingvistik-nørd.

- Ja, og det var virkelig spændende med de eksempler, hun havde med. Der er en del af det, vi har beskæftiget os med i vores uddannelse, supplerede Camille Munk Holmstedt, der ligesom Johanne Kirkeby læser engelsk på 5. semester.

Fordommen om dialekter lever

Men selv for de mindre lingvistik-kendte tilhørere var dagens lidt anderledes forelæsning en interessant øjenåbner.

- Det var super spændende at blive klogere på alle de her ”false confessions”, som der er så mange af og som man ofte hører om i medierne, sagde en begejstret Louise Andkjær fra Amerikanske Studier efter forelæsningen.

- De var gode til at forklare det fra basis, og jeg opfatter det også som vigtigt inden for mit fagområde, forklarede Rasmus Harboe, der er 1. semesterstuderende på Market and Management Anthropology.

Camille Munk Holmstedt, engelskstuderende

- Folk er forudindtagede omkring bestemte dialekter, og det er vigtigt at have fokus på, at dialekterne ikke er forkerte. Viden om dialekterne kan løsne op for nogle af de fordomme. Det er noget, man aktivt skal aflære, understregede Camille Munk Holmstedt, inden hun sammen med resten af flokken smuttede mod kantinen.

Her ventede bogsignering og meet n’ greet med to sprognørder, der hver især har skabt sig en levevej ud af deres passion for og viden om sproget.

Fakta

På SDU er Institut for Sprog og Kommunikation stedet, hvis du er interesseret i lingvistik. Her findes en række uddannelser med det til fælles, at de alle beskæftiger sig med, hvordan mennesker skaber betydning med sprog og ord.

Arrangementet med Fitzgerald og Schilling var arrangeret i samarbejde mellem engelskstudiet og cand.negot-studiet på SDU på lektor Rasmus Nielsens initiativ. Han havde i øvrigt Natalie Schilling som ph.d.-vejleder på Georgetown University.

Redaktionen afsluttet: 13.12.2018