Andersen, Thomas Hestbæk: Sæt ord på! Syddansk Universitetsforlag. 2007
Andersen, Thomas Hestbæk og Morten Boeriis (red.): Nordisk socialsemiotik. Pædagogiske, multimodale og sprogvidenskabelige petspektiver. Syddansk Universitetsforlag, 2012.
Andersen, Thomas Hestbæk og Flemming Smedegaard: Diamanten. En model til kommunikationsplanlægning. Samfundslitteratur, 2012.
Andersen, Thomas Hestbæk og Flemming Smedegaard: Kommunikationsplanlægning. Samfundslitteratur, 2009.
Andersen, Thomas Hestbæk og Flemming Smedegaard: Hvad er meningen? Syddansk universitetsforlag, 2005.
Berge, Kjell Lars og Eva Maagerø (eds.): Semiotics from the North. Nordic approaches to systemic functional linguistics. Novus. 2005
Berge, Kjell Lars, Patrick Coppick, Eva Maagerø (red): Å Skape mening med språk. En samling artikler av M.A.K. Halliday, R. Hasan, J. R. Martin. Cappelen 1998
Björkvall, Anders: Den visuella texten - multimodal analys i praktiken. Stockholm: Hallgren och Fallgren. 2009.
Engebretsen, Martin (red.): Skrift/Bilde/Lyd. Analyse av sammensatte tekster. Kristiansand: Høyskoleforlaget. 2010.
Frimann, Søren: Kommunikation - tekst i kontekst: tekstanalyse med systemisk funktionel lingvistik. Aalborg Universitetsforlag, 2004.
Holmberg, Per, Anna-Malin Karlsson & Andreas Nord: Funktionell textanalys. Stockholm: Norstedts. 2011.
Karlsson, Anna-Malin og Per Holmberg: Grammatik med betydelse: en introduktion till funktionell grammatik. Hallgren & Fallgren. 2007
Løvland, Anne: På jakt etter svar og forståing. Lesing av samansette fagtekstar. Fagbokforlaget.
Maagerø, Eva: Språket som mening. Innføring i funksjonell lingvistikk for studenter og lærere. Universitetsforlaget, 2005.
Maagerø, Eva og Elise Seip Tønnesen: Å lese i alle fag. Universitetsforlaget. Oslo 2006
Mulvad, Ruth: Et ord flyver op. Skriftlighed. Sættet består af 3 bøger: Undervisningsbog. Elevfagbog. Lærervejledning. I serien Dansk i dialog. Alinea, 2002.
Mulvad, Ruth: Kommer tid - kommer sprog. Sproglære. Sættet består af 3 bøger: Undervisningsbog. Elevfagbog. Lærervejledning. I serien Dansk i dialog. Alinea, 2002.
Mulvad, Ruth: Sprog i skole. Læseudviklende undervisning i alle fag. Funktionel lingvistik. Alinea, 2009.
Nielsen, Lene: Sproglig tekstanalyse: Evaluering. Et funktonel grammatisk perspektiv på værdisætning i tekster. Syddansk Universitetsforlag. 2007
Nørgaard, Nina: Systemic Functional Linguistics and Literay Analysis. A Hallidayn Approach to Joyce. A Joycean Approach to Halliday. University Press of Southern Denmark. 2003
Sørensen, Birte, Else Lammers, Ruth Mulvad, Britta Rahlf, Marianne Rothmann: Danskdidaktik i praksis - brudstykker af et mønster. Kroghs Forlag, 2004.
Tønnessen, Elise Seip (red.): Sammensatte tekster: barns tekstpraksis. Oslo: Universitetsforlaget, 2010.
Tønnessen, Elise Seipt og Vollan, Magnhild: Begynneropplæring i en sammensatt tekstkultur. Kristiansand: Høyskoleforlaget, 2010.