Skip to main content
DA / EN
SDUUP | Nyhedsbrev Maj 2022

TEMA: Undervisningsporteføljer - Evidens i porteføljen – et eksempel

SDUUP bad adjunkt Peter Sørensen from Public Administration fra Institut for Statskundskab om lov til at vise, hvordan han har anvendt kursusevalueringer i sin undervisningsportefølje.

Uddrag af Peters portefølje:

Peter Sørensen”Jeg får generelt gode undervisningsevalueringer, hvor de studerende fremhæver mine formidlingsmæssige evner - at jeg er god til at gøre svært materiale tilgængeligt. Det er også et gennemgående træk i mine evalueringer, at jeg er god til at møde de studerende i øjenhøjde, at anerkende dem og at jeg søger dialog i undervisningen. Til tider er der dog studerende - primært på masterniveau, som ønsker mere klassisk forelæsning fremfor dialog og øvelser. Det er en generel udfordring på masterhold, at nogle studerende vil gerne have så meget teoretisk forelæsning som muligt, medens andre ønsker mange øvelser, gruppearbejde og mindre teoretisk undervisning. Det en er konstant udfordring, som jeg er opmærksom på og søger at finde en balance i. Som oftest gør jeg det, at jeg veksler mellem oplæg og øvelser. Mine oplæg er som regel på mellem 20 og 45 min. Under oplægget inviterer jeg de studerende ind i en dialog ved at stille spørgsmål og udfordre deres svar. Mine oplæg suppleres med både individuelle og gruppebaserede øvelser og refleksioner. 

På faget Dit personlige lederskab (FMOL), som jeg er fagansvarlig for og en af fire undervisere på, har vi de sidste to år fået forslag i den afsluttende evaluering om at skære pensummængden lidt ned og at hjælpe de studerende med at prioritere i pensum ved fx. at skrive, hvad der er kernetekster og hvad der er mere perifært. Begge dele gør vi fra og med 2022. Samtidig vil vi sørge for at eksplicitere sammenhængen mellem den læste teori og nogle af de mange øvelser vi arbejder med på de internater, faget er tilrettelagt som. Årsagen er, at når de studerende forud for et to eller tre-dages internat har læst et meget stort pensum, og måske fået et kort oplæg på et internat, der måske sammenfatter flere tekster, begreber eller teorier, så kan det være svært for de studerende at se det teoretiske fundament for en øvelse. Dette tager vi til os og sørger for at tydeliggøre fra og med 2022. 
Eksempler på evalueringer findes her: https://sdu.itslearning.com/eportfolio/417499/34411/ .”

Den måde, at anvende sine evalueringer på i undervisningsporteføljen, kan fremhæves fordi den:

  • Tydeliggør vigtige positive erfaringer fra undervisning baseret på evidens (første afsnit)
  • Viser undervisers egne refleksioner over en udfordring som er understøttet af evidens (første afsnit)
  • Identificerer mulige udviklingspunkter baseret på evidens fra de studerendes evaluering (andet afsnit) 
  • Skitserer matchende udviklingstiltag (andet afsnit). Her kunne man fx også inkludere henvisning til pædagogisk litteratur, som kan underbygge interventionen.

Når forandringen er gennemført, kan man også reflektere over udviklingstiltagets effekt - igen baseret på evidensen fra evalueringerne - og inkludere disse refleksionerne i porteføljen.

 

Redaktionen afsluttet: 03.05.2022