Nyhedsbrev April 2022: Just-in-Time Teaching
I april måneds nyhedsbrev sætter vi fokus på, hvordan de studerendes involvering i undervisningen kan øges vha. principper fra metoden Just-in-Time Teaching, asynkrone online aktiviteter og et effektiv design af disse.
Just-in-Time Teaching
Just-in-Time Teaching (JiTT) har gennem tiden antaget mange former, og begrebet anvendes i mange undervisningssammenhænge, især i forbindelse med Peer Instruction og Flipped Learning.
En grundsten i alle former for JiTT er altid anvendelsen af online, individuelle, asynkrone læringsaktiviteter som forberedelse til selve undervisningen. Det vil typisk være i form af materiale til introduktion af nyt stof, nye vinkler eller konkrete aktuelle begivenheder, opsamling på det læste eller perspektiveringer og refleksioner - noget der på den ene eller den anden måde understøtter de studerendes forberedelse og giver en sammenhæng med den kommende undervisningsgang.
I forlængelse af det introducerende materiale, vil der typisk ligge en kort quiz til afklaring af uklarheder og eventuelt opfølgende spørgsmål. Det er især i forhold til det sidste punkt, at afviklingen af JiTT forløb varierer. I beskrivelsen af JiTT i teori og praksis i dette nyhedsbrev, er det denne del, der har det store fokus – for det er her, det bliver rigtigt givende.
Asynkrone elementer
Efter over to år med Covid-19 og de dertil hørende nedlukninger med mere eller mindre kreative undervisningsformer, er der stor sandsynlighed for at de fleste undervisere har en god del ganske udmærket JiTT-grundmateriale liggende. Dette kan eksempelvis være Zoom-optagelser, hvor det måske alligevel kun er underviseren, der taler – vi ved de findes - quizzer anvendt i forbindelse med synkrone eller asynkrone online aktiviteter, eller måske endda færdige screencasts brugt som introduktion til asynkrone, kollaborative læringsaktiviteter - ja, det var der, at vi startede. Alt dette materiale kan med lidt snilde omstruktureres og indpakkes til asynkrone læringsaktiviteter brugt i en ny kontekst. Dermed er det første, og måske endda det andet, skridt taget til at udvikle et JiTT forløb.
Der er mange muligheder for omstrukturering eller produktion af digitalt materiale, og det kan gøres relativt simpelt. Hvis man ved produktion og/eller redigering har fokus på, at ens materiale altid skal kunne genbruges og sættes ind i en ny sammenhæng, så når man langt. Måske kan man endda tilføje noget materiale, som andre har produceret.
Design af asynkrone aktiviteter
Det er altid vigtigt, og især når man arbejder med tidligere anvendt materiale, at det præsenteres på den rette måde i forhold til den givne kontekst. Vi anbefaler stort set altid at bruge Gilly Salmons e-tivity model som grundlag for udarbejdelse af asynkrone aktiviteter og opbygning af online asynkrone læringsaktiviteter, de såkaldte e-tivities. E-tivity modellen bygger med sin tilføjelse af den kollaborative dimension videre på modeller og teorier fra instructional design, og er - ifølge udsagn fra en række undervisere- i høj grad ganske intuitiv og plug-n-play .
Uden de store it-færdigheder er det muligt ved hjælp af en række O365 produkter, som vi alle har adgang til på SDU, at lave e-tivities bestående af tekst, billeder, videoer, lydoptagelser, indlejrede elementer, quizzer osv.
Kurser og workshops
På kurset Introduction to 4 tools in Office 365 (online course) gives der en hurtig, men selvfølgelig grundig, introduktion til disse værktøjer med udgangspunkt i e-tivity modellen. Hvis du sammen med dine kollegaer ønsker, at vi afholder en lokal skræddersyet workshop for jeres enhed, er I velkomne til at kontakte os.
Just-in-Time Teaching - teori og praksis
Ved at bruge Just-in-Time Teaching (JiTT) inspirerer du dine studerende til at deltage aktivt i undervisningen, reflektere, anerkende andre studerendes synspunkter, aktivt anvende det lærte stof, sætte det i relation til andre dele af faget og være bedre forberedte.