2011: Da snoren blev væk

Tilbageblik på SDU - Ny Viden maj 2019.

Hvad gør man, når den snor, som Prinsesse Marie skal klippe over, er forsvundet? Og der kun er en time, til hun ankommer?

Prinsesse Marie ankommer til SDU.

SDU skal indvie sin ny campus ved banegården i Slagelse. De seneste dage har været hektiske med indretning og rengøring, men nu er alt tilsyneladende klar. Solen skinner, og der er en time til, at H.K.H. Prinsesse Marie ankommer.

En af universitetets servicebetjente, som har været med til forberedelserne, er nu hoppet i bad, inden han skal skifte til afdelingens officielle blå jakkesæt. Under brusebadet ringer hans telefon. Den røde snor, som Prinsesse Marie skal klippe over, er væk. Drivvåd beder han en kollega om at finde en butik i Slagelse, der sælger en tilsvarende rød rulle.

Det lykkes, og servicebetjentene får i rasende fart sat den nye snor op, inden Prinsessen ankommer.

Alt klapper herefter som planlagt. Mens gardehusarer, gæster og journalister råber hurra, klipper Prinsessen snoren over, og de nye lokaler på Campus Slagelse er officielt indviet.

Andre historiske nedslag fra Ny Viden maj 2019:

• Lægelig opfordring

Fyns Lægeforening fylder 100 år og opfordrer til, at der etableres et lægevidenskabeligt fakultet i Odense.
  • Første frafald

De første studerende melder sig ud, og blandt dem er begge hovedfagsstuderende i klassisk filologi.
  • Cand.rer.soc.

De første socialvidenskabelige kandidater bliver færdige.
  • Penge til center

Poul Svanholm, formand for Tuborg-fondet, overrækker 50.000 kroner til støtte for Det arabiske Informationscenter på universitetet.
  • Forskning i superrobotter

Professor John W. Perram og hans forskerhold installerer en supercomputer, der skal hjælpe dem i udviklingen af industrirobotter.
  • Kantine udvider

Nu er friske baguetter med kylling, skinke eller ost på menuen. Dagens ret, smørrebrød og pizza udbydes fortsat.

Tilbage til oversigten

Sidst opdateret: 17.12.2019