1966: Verdens mindste universitet?

Tilbageblik på SDU - Ny Viden september 2019.

Op til indvielsen af Odense Universitet er den offentlige bevågenhed stor. Det medfører særligt ét rygte.

Prinsesse Marie ankommer til SDU.

Onsdag den 31. august modtager Odense Universitet sit første hold studerende.

Dagen dækkes grundigt af Fyens Stiftstidende, som kan oplyse, at der i alt er 180 unge, som skal begynde på landets ny universitet.

Et tal, som ifølge avisen har medført rygter om, at Odense Universitet må være verdens mindste. Men det afviser universitetets administrator, Bengt Bengtson, i samme artikel:

”Vi har over tre gange så mange studerende, som da Aarhus Universitet startede i sin tid”.

Herefter slår administratoren visionerne fast:

”Vi ved, at landets øjne vil hvile på Odense Universitet i de kommende år, og at man vil forvente sig en del af, hvilke nye løsninger vi vil komme frem til. Vi har i Odense de bedste muligheder for virkelig at skabe de studerendes universitet".

Andre historiske nedslag fra Ny Viden september 2019:

• Årsfest

Efter en treårig pause afholder universitetet sin fjerde årsfest.
  • Åbent hus

Odense Universitet afholder for første gang åbent hus. Cirka 8000 kigger forbi.
  • Job på gymnasier

Cirka halvdelen af de naturvidenskabelige kandidater får job på gymnasier.
  • Ny uddannelse

Landets første bacheloruddannelse i engelsk erhvervssprog og sproglig informatik udbydes i Kolding.
  • Fisk eller flæsk?

Et ph.d.-stipendiat skal afdække, hvorfor danskere ikke spiser mere fisk.
  • Jubilæum

Det Danske Tvillingregister ved SDU fejrer sit 60-års jubilæum.

Tilbage til oversigten

Sidst opdateret: 17.12.2019