1966: Debat om rektorkæden

Tilbageblik på SDU - Ny Viden juli 2019.

Universitetets rektorkæde er oprindelig en gave fra Odense By. Medaljonen er senere udskiftet, og det skabte debat.

Prinsesse Marie ankommer til SDU.

En konge har en krone som symbol på sin værdighed, og en feltmarskal har en stav. En rektor på et universitet har typisk en rektorkæde med medaljon, som vedkommende bærer ved særlige lejligheder.

Rektorkæden på SDU er oprindeligt en gave fra Odense Kommune. Overdragelsen fandt sted ved universitetets officielle indvielsesfest i 1966.

Kæden er fortsat den oprindelige, men i 2002 blev medaljonen udskiftet, fordi Odense Universitet nogle år tidligere var fusioneret og nu hed Syddansk Universitet.

Ledelsen valgte at få den engelske betegnelse ”University of Southern Denmark” indgraveret i en ny medaljon. Dengang medførte beslutningen en del offentlig polemik. Eksempelvis mente Fyens Stiftstidende, at universitetet burde holde sig til sit danske navn.

Derudover ringede adskillige privatpersoner til daværende rektor Jens Oddershede og protesterede. Beslutningen blev dog ikke ændret.

Andre historiske nedslag fra Ny Viden juli 2019:

• Flytning opgives

Planerne om at flytte Landbohøjskolen til Odense opgives endeligt.
  • Ny rektor

Historikeren Aage Trommer er ny rektor. I 40 år bæres rektorkæden af en historiker eller kemiker.
  • Bøger om Odense

I anledning af Odenses tusindårs jubilæum i 1988 skriver historikere den første af i alt ti bøger om byen.
  • Bankdirektør udnævnes

Tidligere professor i erhvervsøkonomi, Niels Christian Knudsen, udnævnes til direktør i Amtssparekassen.
  • Nyt lægehold

For 50. gang er et hold medicinere færdige. Det første forlod universitetet i 1972.
  • Forskning for folket

En tænketank og forskere fra hele landet mødes på universitetet for at diskutere forskning og formidling.

Tilbage til oversigten

Sidst opdateret: 17.12.2019