1966: Ingen skeletter i skabene

Tilbageblik på SDU - Ny Viden marts 2018.

Op til semesterstart mangler det nye universitet desperat skeletter til anatomi-undervisningen. De er vanskelige at få fat i, og det får universitetsadministrator Bengt Bengtson til at handle på egen hånd. Til universitetets 40 års jubilæum i 2006 fortalte Bengt Bengtson således, hvordan universitetets første professor i anatomi, Franz Bierring, havde luftet sin bekymring over ventetiden på rigtige skeletter.

- Heldigvis kunne jeg fortælle, at vi i administrationen i dette specielle tilfælde havde vovet på egen hånd at købe et parti skeletter i Indien og de ville være rettidigt fremme. Professor Bierring blev meget glad, og i administrationen var vi lettede over, at vi ikke risikerede at brænde inde med et parti skeletter i vores skabe.

Andre historiske nedslag fra Ny Viden marts 2018:

• Tage Kaarsted ansættes som historiker

Allerede på det tidspunkt har den unge historiker slået sit navn fast i forskerkredse, og ansættelsen af ham betegnes som et scoop. Tage Kaaarsted fortsætter resten af sin karriere i Odense. Fra 1976 er han kongelig ordenshistoriograf.
  • Uffe Haagerup hædres

På 40 års dagen for Danmarks befrielse, den 4. maj, får professor i matematik, Uffe Haagerup, som den ene af to danske forskere overrakt en portion af den amerikanske pris Rescue Awards på 110.000 kroner.
  • Samfundsvidenskab på egne ben

Professor Mogens N. Pedersen bliver dekan for det nyoprettede samfundsvidenskabelige fakultet.
  • Danmarks første sproginstitut

Institut for Sprog og Kommunikation oprettes i Odense under ledelse af Carl Bache. I årene forinden har han som dekan været initiativtager til instituttet.
  • Første kvindelige professor i klassisk filologi

Dr. phil. Minna Skafte Jensen bliver professor ved Center for Græsk-romerske Studier, og hun er dermed landets første kvindelige professor i klassisk filologi.
  • SDU hjælper elitesportsfolk

Som det første universitet herhjemme søsætter SDU et særligt studietilbud til sportsudøvere på eliteplan. Det hedder Syddansk Elite og har med sine fleksible vilkår og støtteordninger siden hjulpet mange eliteudøvere igenne en uddannelse ved siden af deres sport.

Tilbage til oversigten

Sidst opdateret: 17.12.2019