1969: Hug til lyntogs-professorer

Tilbageblik på SDU - Ny Viden september 2018.

I en artikel i Fyens Stiftstidende fremgår det, at omkring 25 procent af underviserne på Odense Universitet ikke har fast bopæl på Fyn.

I de efterfølgende uger bliver underviserne døbt lyntogs-professorerne, og tidligere undervisningsminister K.B. Andersen truer med at rejse spørgsmålet om bopælspligt i Folketinget.Under en efterfølgende høring går professor Tage Kaarsted på talerstolen:

- Vi skal være her, synes jeg. Vi skal drikke Albani-bajere, og vi skal ryge Tørringcigarer. Vi skal på normal måde glide ind i det lokale liv.

Med disse opblødende ord fra en professor, der selv er flyttet til Odense fra Aarhus, ender debatten om lyntogs-professorerne. Og ledelsen på universitetet kan nøjes med en opfordring til fremtidige fastansatte om at bosætte sig på Fyn.

Andre historiske nedslag fra Ny Viden september 2018:

• Præsident og æresdoktor

Universitetets første æresdoktor promoveres ved årsfesten. Det er Islands daværende præsident, dr. Kristjan Eldjarn, som også er en anerkendt arkæolog og historiker.
  • Doktorgrad i stavefejl

Magister Preben Kihl forsvarer doktordisputats, hvori han analyserer stavefejl i 1200 ord fra skoleelev.
  • Stor fusion

Efter en fusion etableres Campus Kolding, Campus Esbjerg og Campus Sønderborg, og Odense Universitet bliver til Syddansk Universitet.
  • Filosofisk værk

Professor David Faurholdt udgiver det filosofiske hovedværk ”Filosofisk codex”.
  • Officiel hovedindgang

SDU i Odense får en officiel hovedindgang og bryder princippet om, at ingen indgange må være finere end andre.
  • Jordens udvikling

Nordisk Center for Jordens Udvikling oprettes under ledelse af professor Donald Canfield. Danmarks Grundforskningsfond står bag.

Tilbage til oversigten

Sidst opdateret: 17.12.2019