1971: Kongen ville ikke være med

Tilbageblik på SDU - Ny Viden januar 2019.

Der vil blive afsløret for mange uægte børn, lyder begrundelsen.

Prinsesse Marie ankommer til SDU.

Professorerne Mogens Hauge og Bent Harvald flytter til Odense Universitet, hvor de fortsætter opbygningen af et register over tvillinger. Arbejdet medfører flere pudsigheder.

Eksempelvis nægter en provst på Lolland at medvirke, da præsterne i 800 sogne bliver bedt om at gennemgå kirkebøgerne for at finde tvillinger. Og en kordegn på Rigshospitalet forklarer, at han desværre ikke kan være med, da der i givet fald vil blive afsløret for mange uægte børn.

Mange år senere støder forskerne i Odense på et andet problem.

Nogle tvillinger bliver fundet gennem sessionsregistre, og en sessionsleder misforstår tilsyneladende opgaven. I hver fald står forskerne med en række personer, der ikke er tvillinger – men født i tvillingernes tegn.

I dag er registeret et af verdens mest omfattende. Det udgør et enestående materiale, når videnskaben skal finde årsager til sygdomme, fordi forskere både kan trække på enæggede personer med identiske gener samt tveæggede.

Andre historiske nedslag fra Ny Viden januar 2019:

• Campus indvies

Byggeriet på Campusvej indvies, og dermed slutter tiden som nomader for mange af universitetets brugere.
  • Nyt institut

Universitetet etablerer et nyt institut, nemlig Institut for Sundheds­økonomi og Sygdoms­forebyggelse.
  • Glemsomt personale

En stigning i ulåste døre, åbne vinduer og tændte kaffemaskiner efter arbejdstid får vægtere til at løfte pegefingrene.
  • Fremstød i USA

Professor i litteraturvidenskab, Jørgen Dines Johansen, ud­peges af Fulbright Kommissionen til et gæsteprofessorat på Skandinavisk Institut ved University of California.
  • Studiezoner

Universitetet indretter særskilte studiezoner, hvor de studerende kan forberede sig.
  • Alsion i Sønderborg

Den ny campusbygning Alsion i Sønderborg indvies.

Tilbage til oversigten

Sidst opdateret: 17.12.2019