Skip to main content

Læseklubber: Hver sjette har svært ved at læse

Virksomhedernes læseklubber stiller ordblinde kolleger i en svær situation. Men det kan lade sig gøre at få dem med, viser projekt

Det skaber en ny udfordring på direktionsgangene, når de ansatte danner fælles virksomheds-læseklubber.

For hvad gør man med de mange ansatte, som er dårlige til at læse, og som derfor føler sig uden for det ny fællesskab?

Ifølge OECD er hver 6. voksne dansker således enten ordblind eller i hvert fald så dårlig til at læse, at vedkommende ikke frivilligt vil kaste sig over en bog.

Ansatte skjuler læseproblemer

- Der findes medarbejdere, som i frokostpausen sætter sig foran kollegerne og lader som om, at de læser avisen. Eller som altid tager papirer med hjem i stedet for at læse og udfylde dem på arbejdspladsen, fortæller Jeanette Lemmergaard fra Syddansk Universitet.

Hun forsker blandt andet i HR, ledelse og virksomhedskultur og har i den sammenhæng evalueret et projekt, som havde en målsætning om at styrke læsesvage medarbejderes evner til at læse, så de blev bedre til at løse deres arbejdsopgaver. Metoden var at involvere dem virksomhedens læseklub.

- Uanset om du er rengøringsassistent eller truckfører, skal du kunne læse instruktioner, skilte, svare på trivselsundersøgelser og måske endda e-mails.  Og mange af de læsesvage giver udtryk for, at de er bange for, at der bliver set lidt ned på dem. Og derfor skjuler de deres handicap, påpeger SDU-forskeren.

Læseklub for læsesvage

Projektet, som hun var involveret i, hed ”Læseklubben – arbejdspladsen som læsearena”. Det løb over halvandet år og var et samarbejde mellem virksomheden Vandcenter Syd, Odense Centralbibliotek og AOF.

- I første omgang handlede det om at gøre de læsesvage medarbejdere på Vandcenter Syd interesseret i at læse. De var overbeviste om, at bøger og biblioteker ikke var noget for dem, fortæller Jeanette Lemmergaard.

I praksis gennemgik deltagerne først en læseprøve hos specialkonsulenter i AOF, og herefter stod Odense Centralbibliotek parat til at vejlede med bøger i læse-let-versioner eller som lydbøger. Under hele projektet, som foregik i arbejdstiden, havde bibliotekarerne særligt fokus på gruppen og dens behov.

- Det kræver mod at komme på et bibliotek, hvis man altid har været overbevist om, at man blot ville blive til grin. Så det er vigtigt, at medarbejderne oplever opbakning fra deres egen ledelse, og at læsningen betyder noget for ens arbejde, påpeger SDU-forskeren.

Deltagerne blev betydeligt bedre

Gruppen var også til foredrag med forfattere som blandt andet Vibeke Marx og Kim Leine.

Og i slutningen af projektet gennemgik deltagerne en ny læseprøve, og det viste sig, at de alle havde forbedret deres færdigheder betydeligt.

- Det var en stor succes. Og forløbet viser, at man som virksomhed har mulighed for at gøre noget for sine læsesvage og ordblinde medarbejdere. Der er både en social gevinst men også en økonomisk, for arbejdsstyrken bliver dygtigere og dermed også mere effektiv, påpeger Jeanette Lemmergaard. Læs også: Snak bøger i arbejdstiden

Af Kent Kristensen, kk@sdu.dk

Se hele artiklen i Ny Viden: