Skip to main content

Folkeskolen halser efter digitale medier

Skolerne har et ansvar for at lære børn og unge at bruge digitale medier. Men de kan stadig blive bedre til at inddrage medierne i undervisningen, lyder det fra forfatterne bag en ny bog

Det er efterhånden mange år siden, at de første danske folkeskoler indrettede computerrum, og de første elever tog pc-kørekort. I de senere år har skoler investeret i iPads og interaktive tavler. Men skolerne har svært ved at skabe meningsfuld læring med de nye digitale medier, lyder det fra to eksperter på området.

– Det har heddet sig, at hvis man bare fik computer og udstyr, så var det nok. Men det er det ikke, viser det sig. Lærerne ved ikke, hvad de skal stille op med de digitale medier, og de har ikke kompetencerne eller tiden til det. Det er en kæmpe udfordring for skolerne, siger Lotte Nyboe, der er lektor i medievidenskab på Syddansk Universitet.

På den baggrund har hun sammen med sin kollega ved Institut for Kulturvidenskaber, Anette Grønning, netop udgivet bogen ”Sociale medier i skole og fritid”, der henvender sig til lærere og lærerstuderende. I bogen giver de to lektorer viden og råd om, hvordan skolerne kan inddrage digitale og sociale medier som e-mails og blogs i undervisningen og i kommunikationen mellem skole og hjem.

– Det har nemlig vist sig, at kurser ikke altid virker så godt, fordi de ikke nødvendigvis klæder lærerne didaktisk på, men ofte fokuserer på den tekniske brug af udstyret, siger lektor Anette Grønning, der forsker i digital kommunikation.

Og det er problematisk, mener de to lektorer, for skolerne har et medansvar for, at børn og unge lærer at bruge digitale medier.

Klæder eleverne på til voksenlivet

Ifølge de to forfattere rummer de digitale medier et kæmpe potentiale. Blandt andet fordi undervisning med digitale medier giver eleverne nogle vigtige kompetencer, som de kan bruge senere i livet. Børn og unge kan muligvis virke som digitale superbrugere, men de kan have blinde områder.

Som eksempel nævner de to lektorer e-mailen, som mange børn og unge synes er en ”død sild”. De e-mailer ikke i fritiden, men sms’er og chatter i stedet. Men når de engang kommer ud på arbejdsmarkedet, hvor e-mails er det primære kommunikationsmedie, er det vigtigt, at de forstår genren og er reflekterede omkring, hvordan man kommunikerer i en e-mail.

– Hjemmene er forskellige, så skolen har en vigtig opgave med at sikre alle elever gode, tidssvarende digitale kompetencer, så de kan begå sig i det digitale videnssamfund, siger Lotte Nyboe, der har forsket i børne- og ungdomsmedier i over 10 år.

Hvis skolerne skal have det optimale ud af digitale medier, er udstyr ikke nok, slår de to forskere fast. Skoleledelserne skal prioritere området og sørge for, at lærerne får undervisning i, hvordan de sætter digitale medier ind i en undervisningssammenhæng, samt tilbyde mulighed for at sparre med hinanden efterfølgende.

Af Anne Dahl Bertelsen, annedb@sdu.dk

Se hele artiklen i Ny Viden: