Vip med stolen og bliv klogere

Verdens første interaktive læringsmøbler er udviklet på SDU. De er nu sat i produktion og er allerede populære i både ind- og udland

Af Marianne Lie Becker, mlbecker@health.sdu.dk, 16-03-2016

Forestil dig, at din taburet vipper helt af sig selv. Det gør iMO-LEARN, afhængig af, hvordan den vender.

Det nyudviklede skolemøbel gør op med traditionel ”sid stille og hør efter”-pædagogik. Bevægelse er netop idéen med det nyudviklede skolemøbel, som er testet på danske folkeskoleelever.

- Vi ved, at bevægelse fremmer indlæring, og møblet her indbyder til langt mere fysisk aktivitet og kreativitet end en almindelig stol, fortæller Lars Elbæk, der er  forskningsleder i idrætspædagogik og innovation i Learning & Talent in Sport på SDU.

Vip svaret

Det nyskabende møbel er udviklet i et samarbejde mellem SDU og virksomheden SiS i Middelfart. Og det kan meget mere end at vippe.

- Møblet er udstyret med et accellerometer, som registrerer dine bevægelser og gør, at møblet kan bruges til at løse faglige opgaver og svare på spørgsmål. For eksempel kan man ved at vippe vælge én af en række mulige løsninger på et regnestykke eller arbejde med grammatik og staveøvelser, siger Lars Elbæk.

SiS har bygget videre på SDU's koncept, så lærere og elever selv kan udvikle læringsøvelser til platformen.
- En ideel videreudvikling af vort forskningsarbejde, mener Lars Elbæk.

Møblerne er designet til at kunne sættes sammen. Dels to og to. Dels som en halv- og helcirkel, hvor faconen på ét møbel præcist udgør en 1/24. Møblet kan på den måde bruges i klassesæt og til gruppearbejde.

Kast med møblerne

Samtidig er iMO-LEARN nok et af de eneste møbler, der er beregnet til at blive kastet med,  for eksempel når det indgår i øvelsen ”Kast en ordklasse” i dansktimerne. Denne multi-funktionalitet gav store udfordringer i udviklingsprocessen.

- Det var svært at finde et materiale, som var både let, stærkt og billigt, fortæller Lars Elbæk.
Valget faldt på en slags hård flamingo, som normalt bruges til indmad i kofangere på biler. Det er holdbart og samtidig kan både vægt og pris  holdes nede.

Bedre sundhed og læring

Møblerne kommer til salg inden længe, og der er god forhånds interesse, blandt andet fra Kina.

Lars Elbæk er glad for, at projektet, der har været undervejs i fire år, nu er nået i mål. Og at det er lykkedes at udvikle et møbel, der på mange måder lever op til den moderne måde at tænke læring på.

- Vi ved, at øget bevægelse i timerne mindsker risikoen for livsstilssygdomme samt problemer med bevægeapparat og overvægt, samtidig bliver børnene mere opmærksomme, siger Lars Elbæk.

Flere evner i spil

I undervisning med bevægelse og leg er der ofte bedre plads til alle, og der er brug for flere forskellige evner end i dem, der kommer i spil i den  traditionelle undervisning.
- Eleverne får større forståelse og respekt for hinandens evner, så bevægelse og leg kan være et godt redskab i arbejdet med klassens sociale struktur og muligheder for inklusion, siger Lars Elbæk.

Foto: SiS

Se hjemmesiden for udviklingsprojektet her.

Mød forskeren

Lars Elbæk, forskningsleder på Learning & Talent in Sport