Industrien kan spare milliarder på at undgå spild

Virksomheder i industrien kan spare op mod 21 milliarder kroner på at begrænse spild og genbruge rester

Få industrielle virksomheder har fået øje på, at der kan være en betragtelig økonomisk gevinst at hente ved at overveje, hvordan de producerer deres materialer.

Innovationsforsker Mette Præst Knudsen fra Institut fra Marketing og Management står bag en rapport om potentialer ved besparelser i danske industrivirksomheder.

Hun anslår, at industrien kan spare op mod 21 milliarder kroner ved at tænke over, hvordan den bruger materialer og ved at begrænse spild.

Optimalt brug af materialer

- Besparelsen skal findes i det spild, der er, når virksomheden producerer en vare. Man vil aldrig kunne hente det hundrede procent, for der vil altid være spild i produktionen. Men der er meget at hente, siger Mette Præst Knudsen.

Et eksempel på, hvor der kan spares, er hos de virksomheder, som skærer dele ud af materialeplader.

- Man kan placere det, der skal skæres ud mere optimalt, og gøre spildet mindre. Det svarer til, at du har et stykke pap, som du klipper julehjerter af. Du kan klippe dem, så du bruger mest muligt af pappet, forklarer forskeren.

Besparelser giver gevinst

Undersøgelsen anslår, at industrivirksomheder i gennemsnit kan spare 6,6 procent af det beløb, den køber råvarer for. Det kan give især større virksomheder gode muligheder for at beholde pengene i lommen.

- Hvis en virksomhed køber råvarer for 20 millioner kroner, bliver 6,6 procent af beløbet pludselig mange penge. Og det er jo direkte besparelser på indkøbene, siger Mette Præst Knudsen.

Studier viser, at materialer i gennemsnit udgør halvdelen af de samlede omkostninger i en produktion. Lønudgifter udgør mindre end en fjerdedel af en virksomheds omkostninger.

Mette Præst Knudsen

Tænk potentialet ind fra starten

Potentialet for besparelser er størst i brancher, hvor man arbejder med fødevarer, maskiner, metal, møbler, træ og elektronik. Men undersøgelsen viser, at virksomhederne ofte ikke ved, hvor de skal finde materialebesparelsen.

- Det tyder på, at man ikke arbejder strategisk med det, siger Mette Præst Knudsen.

- Men vejen til materialebesparelsen kan ligge allerede i produktudviklingen. Det nytter ikke at tænke materialebesparelse ved maskine eller produktionsbånd. Derfor betaler det sig at få en ny ide kørt ind via nye produkter.

Brug eller sælg rester

Udover at arbejde med at mindske spild, er der økonomi i at sælge rester videre.

En mulighed kunne være at smelte rester af plastic om til noget andet, eller at sælge det videre til nogen andre, som kan bruge det i produktionen.

- I elektronikbranchen har man en forpligtelse til at skille skrot ad og genanvende så meget som muligt. Kunne man producere produkter, hvor delene nem kunne skilles ad og genbruge det, spørger Mette Præst Knudsen.

Få virksomheder genanvender

Forskeren pointerer, at en virksomhed kunne kapre en grøn profil ved at genanvende. Men kun 13 procent af virksomhederne i deres studie gør det.

Det kræver en investering at arbejde med mindre spild og genanvendelse.

- Det er komplekst og kræver viden. Men ønsker man at fastholde produktion i Danmark, samtidig med man bliver presset på konkurrenceevnen, er materialeforbruget et sted, der kan være en gevinst at hente.

Redaktionen afsluttet: 03.03.2016