Institutdysten 2016

Institutdysten: Det handler om at vinde – og være med

De studerende fra Juridisk Institut vandt pokalen ved årets institutdyst. Men dysten er meget mere end pokalen.

Af Stine Charlotte Hansen, stich@sdu.dk, 17-05-2016

Musikken buldrer i luften, stemmer skratter i højttalerne, nogle jubler, og andre ærgrer sig højlydt.

Christian Grønlund, Frederik Bækgaard og Amar Bucan er på vej over mod deres lejr efter konkurrencen i tovtrækning. Vi standser dem ved deres lille selvkonstruerede ambulance, som udgør sæbekassebilen, der senere på dagen skal vise, hvad den kan i det berygtede sæbekasseløb.

- Klinisk Institut har vundet alle tre år, og vi tager pokalen i år også. Vi har lige vundet i tovtrækning, lyder det kækt fra de tre medicinstuderende.

Godt socialt liv giver godt studieliv

Det er De Studerendes Dag på SDU, og Odenses udgave af den er i fuld gang. Pladsen bag campus er fyldt med studerende, der ved Institutdysten konkurrerer om at blive de bedste i volleyball, kongespil og mange andre sportsgrene.

Studiemiljøkoordinator og ansvarlig for Student Life, Kim Erik Jensen, forklarer, at arrangementer som De Studerendes Dag har en særlig plads hos de studerende.

- Det sociale aspekt er utrolig vigtigt for de studerende. De vil gerne lære hinanden at kende – både internt på eget studie og på tværs af uddannelser. Det ses blandt andet på opbakningen til arrangementer som fredagsbaren, semesterstartsfesten og Institutdysten, siger han.

3000 med til Institutdysten

Mere end 1200 studerende repræsenterer deres institut i forskellige discipliner og forsøger at vinde den store Institutdystpokal. Endnu flere studerende kommer og kigger på, så deltagerantallet når op mod 3000.

- Det giver en stolthed og følelse af fællesskab, når et hold slår et andet institut i rundbold eller i en tur på tyren. Der opstår nogle spontane ting ud af dysten, som en revanche i et spil eller en god snak mellem konkurrencerne, fortæller studiemiljøkoordinator Kim Erik Jensen.

Studiemiljøundersøgelsen i 2015 viste tydeligt, at muligheden for at skabe faglige og sociale relationer er et vigtigt element i de studerendes studieliv. Et godt netværk på studiet mindsker risikoen for at droppe ud, for studielivet er nemmere, når man har nogen at dele det med.

Det hjælper at kende nogen

Christian Grønlund, Frederik Bækgaard og Amar Bucan er enige om, at de større arrangementer er en god måde at lære nogle flere at kende på uden for ens eget semester.

- Det er godt at møde de ældre studerende. Når det nogle gange bliver træls, kan de sige til en, at det nok skal blive bedre, og de kan også fortælle en, hvilke bøger man har brug for, siger Frederik Bækgaard, der læser på tredje semester.

Om lidt skal deres hold spille fodbold. Men først er det tid til en enkelt øl – de kan bare ikke drikke sig ”i hegnet”, for de skal hjem og læse til eksamen, fortæller de medicinstuderende på vej mod lejren.

De Studerendes Dag i alle byer

På SDU’s campusser i Slagelse, Kolding, Esbjerg og Sønderborg var der også arrangementer.

I Kolding dystede de blandt andet i human table soccer, og der var underholdning ved Thomas Skov Gaardsvig. I Esbjerg var ”Kongekampen” suppleret af et foredrag med Clement Kjærsgaard, og i Slagelse holdt de studerende karneval.

Redaktionen afsluttet: 17.05.2016