Byt din viden og få selv hjælp

SDU-forsker står bag en ny platform, hvor eksperter og praktikere kan bytte viden med hinanden.

Af Marlene Jørgensen, marl@sam.sdu.dk, 09-05-2016

Måske kan nogen lige netop det, som du har svært ved, og til gengæld kan du hjælpe dem med noget andet. Det er logikken bag en ny tjeneste kaldet Brain-Share, som Heidi Jønch-Clausen, adjunkt ved Center for Journalistik, har udviklet:

- Det er meget oppe i tiden, at vi deler boliger, tøj og biler, og det fik mig til at tænke, hvorfor deler vi ikke det mest værdifulde, vi har – vores viden? Rigtig mange bytter allerede, men der har manglet en systematik og platform for at gøre det.

Mens videndeling ofte sker inden for afgrænsede faggrupper, går Brain-Share på tværs af fagområder. Der er ingen penge involveret – valutaen er den tid og viden, som brugerne stiller til rådighed.

Brain-Share bryder mure ned

Ideen til Brain-Share er født på SDU. I flere år har Heidi Jønch-Clausen byttet undervisning med kolleger fra SDU, fra andre universiteter og fra journalistbranchen.

- Kvaliteten højnes markant ved at låne kompetencer udefra. Det kan være en praktiker, som deler sine erfaringer med f.eks. krisekommunikation, og som til gengæld bliver opdateret på de nyeste teorier på feltet, siger hun.

Brain-Share er derfor med til at bryde murerne ned mellem teori og praksis. Tjenesten er med til at demokratisere viden, der bliver tilgængelig for folk, som måske ikke har budget til at tage et finansierings- eller Prezikursus.

Tips til at skrive ansøgninger

På Brain-Share skriver brugerne, hvad de søger, og hvad de kan tilbyde. Her er eksperter klar til at dele deres viden om bl.a. statistik, pædagogik, visuel kommunikation, projektledelse, IT, stresshåndtering og hvordan man skriver en god ansøgning.

-Hvis du oplever at skrive en masse jobansøgninger, men aldrig bliver indkaldt til en jobsamtale, kan jeg hjælpe dig nærmere dit mål.
 Sådan lød det fra Jens Keis Kristensen, som hurtigt fik fem henvendelser fra folk, der ville benytte sig af hans tilbud på Facebook.

-Mange folk er allerede blevet matchet på Brain-Share. Hjælp til fondsansøgninger, konceptudvikling, udgivelse af e-bøger og tidsstyring er bare nogle af de kompetencer, folk har delt med hinanden rundt omkring i landet de seneste par uger, siger Heidi Jønch-Clausen.

Et andet hjernematch var Nanna Sine Munnecke, Visual Communication Director i ReD Associates, der tilbød at hjælpe folk med deres visuelle præsentationer. Simon Oliver-Jørgensen, økonomichef i Rambøll, takkede ja til tilbuddet, og gav i retur Nanna sparring på finansieringsmuligheder til et af hendes projekter. Begge blev klogere og følte, at de fik bragt sig selv og deres kompetencer i spil på nye måde.

Kampagner for flygtninge og ledige

Brain-Share er kommet godt fra start. 1522 har meldt sig til videndeling-tjenesten på Facebook, og der er mere på vej. Heidi Jønch-Clausen har planer om at lave en kampagne for f.eks. højtuddannede flygtninge og ledige.

- Højtuddannede syrere har meget at byde på – og ønsker måske hjælp til at skrive en ansøgning eller til at lære dansk. Brain-Share kan også sætte fokus på hjælp til ledige eller nyopstartede virksomheder, lyder det fra Heidi Jønch-Clausen.
Hun har selv teamet op med to partnere, der har styr på at drive forretning. De er i gang med at udvikle  websitet og en app for den nye tjeneste.

Mød forskeren

Heidi Jønch-Clausen er adjunkt ved Center for Journalistik. Hun beskæftiger sig med krydsfeltet mellem journalistik, politik og retorik og har bl.a. undersøgt politikeres udenomssnak.

Heidi Jønch-Clausen

Hvem er Brain-Share for?

På Brain-Share kan alle professionelle stille deres tid og hjerner til rådighed. Privatpersoner såvel som firmaer og organisationer. Universitetsansatte såvel som selvstændige. Praktikere såvel som teoretikere. I første omgang tager Brain-Share udgangspunkt i samfundsvidenskab, økonomi, kommunikation, organisation, ledelse og it, men alle kompetencer bydes velkommen.

Brain-Share

Redaktionen afsluttet: 10.05.2016