Avanceret dyreliv opstod sent trods rigelig ilt

Tilstrækkeligt med ilt er afgørende for, at Jordens dyr kan eksistere. Alligevel gik der mere end 800 millioner år, før de første dyr dukkede op, selv om der var ilt nok

Vi ved, at dyrelivet udviklede sig for næsten 600 millioner år siden, hvilket var meget sent i forhold til Jordens alder. Den kraftige opblomstring af dyrarter, og det faktum, at ilt er centralt for dyr, har derfor ført til en udbredt idé om, at det var et stigende iltindhold sent i Jordens historie, der førte til udbredelsen af avanceret liv.

Ilt nok er ikke nok

- Men tilstrækkeligt med ilt er i sig selv formentlig ikke nok til, at avanceret liv opstår. Det viser vores forskningsresultater, siger postdoc Emma Hammarlund og professor Don Canfield, Nordic Center for Earth Evolution, Syddansk Universitet.
Sammen med kolleger fra China National Petroleum Corporation og Københavns Universitet har Hammarlund og Canfield analyseret sedimentprøver fra Xiamaling formationen i Kina, som nu sladrer om hvor meget ilt, der var i dybet af et 1.4 mia. år gammelt hav.
Studiet er offentliggjort i tidsskriftet Proceedings of the National Academy of Sciences.

Andre faktorer spiller ind

Canfield og Hammarlunds studier går på tværs af andre studier og rejser dermed flere spørgsmål, bl.a.: Hvorfor kom dyrene så sent på banen, hvis der ikke var mangel på ilt?
- Den kraftige diversificering af dyr var sandsynligvis et resultat af mange faktorer, og måske havde en stigning af iltindholdet mindre med det at gøre, end vi tidligere har troet, siger Emma Hammarlund.

Læs hele artiklen her

Redaktionen afsluttet: 05.01.2016