Vinylmanden

Vinylpladen smyger sig ind i en digital verden

I dag streamer vi musik på vores smartphones. Vi bliver mættet af digitale oplevelser. Derfor bliver vinylplader mere populære, forklarer SDU-lektor

Stine Charlotte Hansen, stich@sdu.dk, 11. 02. 2016

De fleste lytter til musik på telefonen, men flere bliver fascineret af de skinnende sorte vinylplader. Den amerikanske online-gigant Amazon kunne ved juletid offentliggøre, at det bedst sælgende produkt til afspilning af lyd i hjemmet var pladespilleren.

Vinylpladens storhedstid var i 60’erne og 70’erne, men den forsvandt, da cd’en overtog markedet. Nu er den genopstået.

Det er der flere grunde til, forklarer sociolog og lektor ved Institut for Marketing og Management, Ian Woodward, og tilføjer, at vinylpladen aldrig var helt uddød.

Vinylpladen gemte sig i undergrunden

- Den døde ikke. Vinylpladen levede på undergrundsscenerne i New York, Berlin og London. Den var vigtig for visse miljøer, og det betyder, at den nu har en coolness, den er hip. Det er ved at gå op for folk, siger forskeren.

Han betegner pladen som et statussymbol. Den passer til en livsstil, hvor man værdsætter at gå mere i dybden med musikken. Store bands som Beatles og Rolling Stones udkom på vinyl, da de brød igennem.

- Der er nogen, der føler, at de bør lytte til musikken, som den udkom, for at få hele forståelsen for datidens lyd. Det fantastiske er, at du kan spille en plade, som er 50-60 år gammel, og den kan stadig lyde perfekt.

Lyden fra en plade er særlig

Cd’en er den store taber, erkender Ian Woodward, for ingen køber cd’er mere. De er billige og lette, men stadig digitale. Vinylpladen koster mere at producere, den koster mere at købe, den er tung og svær at transportere.

Men en vinylplade er flot. Vi kan røre den. Den fortæller noget om sin ejer.

- Det betyder noget, at jeg kan holde den i hånden og sætte den på reolen. Jeg kan se min samling. Digital musik er en massemarkedsmåde at lytte til musik på, og selvom det er praktisk at lytte på en telefon, har det for nogen været en lidt overfladisk og hul måde at høre musikken på, siger Ian Woodward.

Kærlighed for plader en modreaktion

Han ser forbrugernes voksende forkærlighed for plader som udtryk for en reaktion mod den digitaliserede kultur. Musik kan downloades på telefonen og høres dag og nat, men den konstante tilgængelighed bliver for meget for nogen.

- Vi er mættet med digitale lydoplevelser. Oplevelsen af musik på mobilen bliver en, vi har for os selv, hvorimod det er en anden oplevelse at lytte til vinylplader. Det bliver noget, vi gør sammen, siger Ian Woodward.

- Den cool atmosfære omkring vinylpladen betyder noget for opfattelsen af den. Du kan sidde med et glas vin eller en kop kaffe og læse på coveret, mens du lytter til pladen. Eller du kan feste.

Vinylpladerne hitter igen. Foto: Michael Yde Katballe

Vinylplader bliver mainstream igen

I dag er vinylpladen for alvor kommet igen. Det er ikke længere kun undergrundsmiljøernes indiebands og jazzorkestre, som udgiver deres musik på vinyl. Store kunstnere som Adele og Justin Bieber udkommer på vinyl.

Ian Woodward forudser, at markedet for vinylplader vil ændre sig.

- Hvis salget af vinylplader bevæger sig fra små pladebutikker, så pladerne også bliver solgt i større kæder, ændrer opfattelsen af vinylpladen sig også. Dog vil markedet vokse de kommende år. Især fordi en række større firmaer sælgere pladespillere i et prisleje, hvor de fleste kan være med, og det skubber yderligere til lysten til at købe plader, siger han.

Produktionen af plader er ikke stor

Der er dog en teknologisk begrænsning på, hvor hurtigt det kan gå med salget af plader.

Der skal specialuddannet arbejdskraft og særlige maskiner til at producere plader. Dengang vinylpladen gik af mode, gik produktionskæden nedenom og hjem. Det betød et tab af viden og produktionssteder.

- I dag har de få producenter virkelig travlt, og med en naturlig begrænsning på, hvor hurtigt fabrikkerne kan producere, bliver kapaciteten ikke så høj. Med de store kunstnere vil de store pladeselskaber presse på for at få flere plader, og den udvikling bliver interessant at følge, siger Ian Woodward.

Mød forskeren

Lektor Ian Woodward arbejder på Institut for Marketing og Management.

Kontakt forskeren

Fakta om salg af vinyl i DK

Vinylpladesalget voksede med 27,9 procent fra 2013 til 2014. Pladens andel i det fysiske salg af musik er femdoblet fra 2011 til 2014. Kilde: ”Musikselskaber 2014 - tal og perspektiver”

Redaktionen afsluttet: 10.02.2016