Skip to main content
DA / EN

Robotter skal på skolebænken for at lave flydele

Industrirobotter har endnu ikke lært at arbejde med moderne kompositmateriale i biler, fly og vindmøllevinger. Derfor skal de nu ”videreuddannes”, og et konsortium ledet af SDU har fået 13 millioner til projektet

Stålet er lagt på hylden. Biler, fly, vindmøllevinger og sågar golfkøller bliver i dag produceret i avancerede kompositmaterialer, som vejer meget mindre, men som samtidig besidder maksimal styrke.

Det eneste problem er, at robotter endnu ikke har lært at håndtere de nye materialer. Men nu skal robotterne på skolebænken og lære at mestre fiberkompositmaterialer.

Et konsortium ledet af SDU med danske og internationale forskere har modtaget 13 millioner kroner fra Innovationsfonden til at udvikle en helt ny type automatisering.

Husholdningsfilm uden luftbobler

- Problemet er, at det koster enormt mange lønkroner at håndtere fiberkompositmaterialer. Visse flydele, produceres ved håndkraft, forklarer professor Henrik Gordon Petersen fra SDU-Robotics og fortsætter:

- I dag formgives en flydel af måtter, som består af kulfibertråde imprægneret med en klæber. Måtterne lægges på lag for lag, indtil man opnår den ønskede geometri – uden der opstår lufthuller. Det kan sammenlignes med at forsøge at sætte husholdningsfilm fast på en glasvase.

Klar konkurrencefordel

Det er den proces, som indtil nu har været for stor en udfordring for robotterne. Men hvis det lykkes for forskerne at få automatiseret arbejdet med kompositmaterialerne, vil Danmark få en klar konkurrencefordel, som rækker ind i alle de brancher, som har lagt stålet på hylden.

- Selv for mennesker er det en vanskelig proces. Robotten har den fordel, at vi kan udstyre den med et todimensionelt arsenal af sugekopper. Sugekopperne skal kunne dreje og justere sig, så de passer til en hvilken som helst struktur, som måtten skal placeres på, forklarer Henrik Gordon Petersen.

Færre fejl

Henrik Gordon Petersen håber, at konsortiet, som også består af Terma Aerostructures, dermed kan danne basis for en lang række nye danske arbejdspladser i fremstilling af fejlfrie kompositmaterialer.

- Vores mål er også, at systemet skal lave meget få fejl. Hvis fejl alligevel opstår, skal systemet finde dem med computervision og korrigere oplægningen, så fejlene ikke opstår igen, siger Henrik Gordon Petersen.



Redaktionen afsluttet: 03.02.2016