Er sund mad ens for alle?

Hvorfor kan inuitter spise store mængder fedt og protein uden at få hjerte-kar-sygdomme?

Grønlandsk kost er traditionelt rig på fedt og proteiner, men alligevel får inuitterne sjældent hjerte-kar-sygdomme.

Tidligere har forskere forklaret det med, at inuitterne spiser masser af sundt fedt, blandt andet omega 3-fedtsyrer.

Men et forskerhold, som blandt andet involverer professor Ivan Brandslund og Cramer Christensen fra Institut for Regional Sundhedsforskning samt professor Peter Bjerregaard og professor Marit Jørgensen, Statens Institut for Folkesundhed ved Syddansk Universitet, peger nu på, at der dog også kan være en anden forklaring på, at inuitterne ikke i samme omfang som eksempelvis europæere lider af hjerte-kar-sygdomme.

Genomer gør fedtet sundere for nogle

Forskerholdet, der også tæller professor Rasmus Nielsen fra Statens Naturhistoriske Museum, har således fundet genetiske mutationer, som gør inuitterne i stand til at håndtere de store mængder fedt.

Inuitternes genomer indeholder nogle helt unikke genetiske mutationer, som muligvis gør store mængder fisk og omega 3-fedtsyrer sundere for dem, end det er for alle andre.

Forskernes resultat er netop offentliggjort i det videnskabelige tidsskrift Science.

Kostråd skal måske være individuelle

Deres opdagelse stiller spørgsmål ved, om fiskeolie er lige så sundt for alle, eller om vi hver især har tilpasset os en kost, som passer til vores oprindelse.

Inuitterne kan således være tilpasset en arktisk kost med mange fede fisk, mens nordeuropæerne er tilpasset en kost med blandt andet mælk, og andre befolkningsgrupper kan være tilpasset noget helt tredje.

I så fald kommer vi i fremtiden til at have mere og mere fokus på individualiseret kost, hvor den sunde kost defineres ud fra individets gener og oprindelse. Læs også: Derfor kan grønlændere tåle så meget fedt

Redaktionen afsluttet: 21.09.2015