Ny robot kan ophæve tyngdeloven

Mærsk Instituttet har udviklet en træningsrobot, som er billig at producere og nem at anvende

RoboTrainer Light er tredje generation af robotter til genoptræning, som Mærsk Mc-Kinney Møller Instituttet på SDU har udviklet.

Den består i alt sin enkelthed af en snor, der er forbundet til en motor. Når patienten trækker i snoren, kompenserer motoren for armens egen vægt, og man kan på den måde få motioneret musklerne ved egen kraft, selvom man ikke er stærk nok til at løfte sin arm.

- Det kan sammenlignes med at stå med kroppen under vand i svømmehallen og bevæge sine arme. Det kræver en indsats, selvom armene holdes oppe af sig selv, siger lektor Anders Steengaard Sørensen fra Mærsk Instiutttet.

Den simple opbygning gør både robotten billig at producere og nem at anvende, og netop det, at træningen kan foregå på egen hånd i hjemmet, er en stor styrke.

Samarbejde

Den første genoptræningsrobot fra Mærsk Mc-Kinney Møller Instituttet, RoboTrainer, blev udviklet i samarbejde med Allan Lauritsen, der efter en faldulykke, som ødelagde knogler og muskler i hans arm, skulder og ben, blev lam i store dele af kroppen.

Trods lægernes prognoser genvandt Allan størstedelen af sine fysiske evner ved hjælp af et selvudviklet træningsprogram.

Allan Lauritsen tog i 2011 kontakt til Mærsk Mc-Kinney Møller Instituttet, og som i samarbejde udviklede den første RoboTrainer med udgangspunkt i Allan Lauritsens træningsprogram.

Redaktionen afsluttet: 02.10.2015