Få danskere har beskyttende gen mod Alzheimer

Nyt studie viser, at en genvariant, der har en beskyttende effekt mod Alzheimer, forekommer langt sjældnere i den danske befolkning end i vores nabolande

En genetisk variant, der beskytter mod Alzheimers sygdom, findes langt sjældnere i den danske befolkning end i de øvrige nordiske befolkninger.

Det viser et nyt studie, der som det første har undersøgt forekomsten af genvarianten i Danmark og sammenlignet den med forekomsten i Island, Norge, Sverige og Finland.

Genvarianten beskytter mod ophobning af proteinet beta-amyloid i hjernen, der er en væsentlig årsag til Alzheimer og resulterer i svigtende hjernefunktion og demens.

Ud af 3.487 danskere - især ældre - viste kun én person sig at have genvarianten. I de øvrige nordiske lande forekommer genvarianten i gennemsnit hos omkring én ud af 125.

- Det er temligt overraskende, for vi plejer at sige, at vi som sådan ligner vores nordiske nabolande. Spørgsmålet er så, hvorfor vi adskiller os fra dem på det her punkt? Det ved vi endnu ikke, siger Jonas Mengel-From, lektor i molekylær epidemiologi ved Syddansk Universitet og en af forskerne bag undersøgelsen.

Andet kan have betydning for danskere

Selvom danskerne på netop dette punkt lader til at være dårligere stillet, kan man ikke overordnet sige, at danskerne dermed er dårligere beskyttet mod Alzheimer, understreger Jonas Mengel-From. For andre faktorer, eksempelvis motion og kognitiv træning, menes også at have en beskyttende effekt mod Alzheimer.

- Resultatet giver os en idé om, at det så må være noget andet end genvarianten, der har betydning for danskere. Det viser, at vi ikke bare kan lukrere på den viden, vi får fra andre lande, men også er nødt til at lave egne studier, siger Jonas Mengel-From.

Han håber, at resultatet kan være med til at give en bedre forståelse for Alzheimer samt bidrage til forebyggelse og behandling af sygdommen.

Resultatet bliver offentliggjort i tidsskriftet Neurobiology of Aging.

Redaktionen afsluttet: 29.07.2015