Hormonforstyrrende stoffer øger risiko for spontan abort

Ny undersøgelse fra Odense har fundet op til 16 gange øget risiko for abort hos kvinder med højere niveau af hormonforstyrrende stoffer i blodet

Ny undersøgelse blandt gravide kvinder, der deltog i Odense Børnekohorte, viser, at kvinder med spontan abort havde højere niveauer af særligt to hormonforstyrrende stoffer, nemlig perfluorononanoic acid (PFNA) og perfluorodecanoic acid (PFDA) end kvinder, der fødte.

Undersøgelsen målte disse stoffer i blodet på 56 gravide, som oplevede en spontan abort, og 336 fødende kvinder.
 -De højest eksponerede havde helt op til 16 gange øget risiko for at abortere, siger professor Tina Kold Jensen fra Miljømedicin på SDU. Hun er forskningsleder i Odense Børnekohorte, der står bag undersøgelsen.

Høje koncentrationer af nyere stoffer

Undersøgelsen fandt ikke en sammenhæng mellem spontan abort og udsættelse for nogle af de ældre flourerede kemikalier, hvilket er interessant, idet disse udfases og erstattes af de nyere PFAS, som blev fundet i højere koncentrationer i blodet hos gravide i Odense Børnekohorte end i tidligere undersøgelser.

Perflourerede stoffer er betegnelsen for en gruppe stoffer med fedt- og vandafvisende egenskaber, der benyttes i utallige produkter, som eksempelvis tøj, møbler, teflon og pap- og papiremballage. Stofferne ophobes i mennesker og har en halveringstid på op til 6 år, og næsten alle gravide havde målelige koncentrationer af disse stoffer i blodet.

Fakta om Odense Børnekohorte:

Undersøgelsen er fra Odense Børnekohorte, der følger 2.550 odenseanske børnefamilier allerede fra graviditeten og frem til barnet fylder 18 år. Formålet er at få ny viden om børns sundhed og trivsel, samt i samarbejde med bl.a. Odense Kommune omsætte denne viden til konkrete handleplaner for sundhedsfremme og forebyggelse.

Det er Odense Universitetshospital, Odense Kommune og Psykiatrien i Region Syddanmark der økonomisk støtter projektet, som løber frem til år 2030.

Spørgsmål kan rette til:
Professor Tina Kold Jensen, på 29464350 eller på tkjensen@health.sdu.dk
eller til projektkoordinator Henriette Kyhl, på 51488434 eller på henriette.kyhl@rsyd.dk

Redaktionen afsluttet: 27.04.2015