Skip to main content
DA / EN

For få virksomheder er innovative

Over en treårig periode introducerer mindre end halvdelen af danske produktionsvirksomheder nye produkter. Professor Mette Præst Knudsen giver sit bud på, hvordan manglen på innovation påvirker samfundet

 

Undersøgelser viser, at danske virksomheder fortsat lakker bagud, når det handler om at skabe innovative ideer og udvikle nye eller eksisterende produkter, der kan gøre dem mere konkurrencedygtige på det nationale og internationale marked.

Mindre end halvdelen af de danske produktionsvirksomheder har udviklet nye produkter indenfor de seneste tre år, og over halvdelen af de danske virksomheder har slet ikke introduceret nye produkter og aktiviteter.

Men netop innovation er afgørende for at kunne øge omsætning og vækst samt skabe flere arbejdspladser, lyder det fra Mette Præst Knudsen, professor og leder af Center for Integrerende Innovationsledelse på Syddansk Universitet.

En af de udfordringer, som virksomhederne ofte oplever, er at få koblet en konkret produktudvikling til markedet og kundernes behov.

Og mens den offentlige støtte til innovation er vokset de seneste år, så er midlerne gået til de virksomheder, som i forvejen er innovative fremfor til de ikke-innovative, og det bør der laves om på, mener Mette Præst Knudsen.

Redaktionen afsluttet: 20.04.2015