Træning hjælper på ledsmerter

Der er godt nyt for de 900.000 danskere, som har smerter i knæ og hofter

For halvandet år siden startede det landsdækkende projekt ”Godt Liv med Artrose i Danmark” (GLA:D) Forskere bag projektet, der er forankret på Syddansk Universitet, har startet over 2500 patienter med artrose (slidgigt) op i programmet, og resultatet er nu ikke til at tage fejl af:

- Vejen frem er fysisk aktivitet og en aktiv livsstil efter et særligt program målrettet til patienter med smerter i knæ og hofter. Vi uddanner fysioterapeuter til at træne med patienterne efter et individuelt tilpasset program, og vi kan se, at de lykkes med at nedbringe patienternes smerter, forbedre deres livskvalitet og motivere dem til at træne rigtigt, siger Søren Thorgaard Skou, forskningsfysioterapeut ved Syddansk Universitet og Aalborg Universitetshospital.

3 måneders forløb

Patienterne i GLA:D-projektet gennemgår et tre måneder langt forløb hos en fysioterapeut og skal herefter med støtte fra fysioterapeuten finde en træningsform, der tager de rette hensyn og har den rette intensitet. De 2500 patienter er fordelt på en af de i alt 179 kommunale, regionale og privatpraktiserende GLA:D-enheder.

Redaktionen afsluttet: 29.09.2014