SDU-studerende byder op til dans på Fyn

På torsdag inviterer en gruppe studerende fra Syddansk Universitet til premiere på den danseforestillingen ”U-sagt”, der bagefter skal på turné til en række fynske gymnasier

Hvis man er interesseret i dans, er der en oplagt mulighed på torsdag på Syddansk Universitet i Odense. Her inviterer 18 unge idrætsstuderende til en spændende danseforestilling.

Det sker torsdag den 27. november klokken 17.30  i bevægelsessalen for idræt og biomekanik

De studerende, der går under navnet stud-Kompagniet, har de sidste tre måneder trænet 10-20 timer om ugen sammen med professionelle koreografer.

Forestillingen, som har fået titlen ”U-sagt” er en del af det store, landsdækkende Ta’ fat om dansen projekt.

At skabe et værk

Bag stud-Kompagniet står Institut for Idræt og Biomekanik og lektor Susanne Ravn. Selve træningen og udarbejdelsen af koreografien til forestillingen er sket via et team på ikke færre end fem koreografer: Sofie Christiansen fra sART Danseteater har fungeret som overkoreograf. Dertil kommer gæstekoreograferne Jannik Elkær og Kristoffer L. Andrup Pedersen fra Don Gnu Psysical Theatre samt to koreograf-aspiranter, der er udvalgt blandt de studerende.

- Via arbejdet med forestillingen har de studerende fået indsigt i den arbejdsform og arbejdsproces, som det er at skabe et værk. Den viden skal de senere formidle videre og bruge dansen og de metoder, de har lært, i deres undervisning, fortæller Susanne Ravn.

U-sagt er cirka 45 minutter lang og spilles ved i alt syv forestillinger:

Torsdag den 27.11.14 på SDU (premiere)

● Fredag den 28.11.14 på SDU (for alle interesserede studerende)

● Mandag den 01.12.14 på SDU (to forestillinger for inviterede gymnasieelever)

● Tirsdag den 02.12.14 på Midtfyns Gymnasium i Ringe (for cirka 500 elever)

● Onsdag den 03.12.14 på Faaborg Gymnasium (for cirka 100 elever)

● Torsdag den 04.12.14 på Svendborg Gymnasium (for 60-80 elever)

FAKTA OM TA’ FAT OM DANSEN

● Ta’ fat om dansen er et nyt, landsdækkende danseprojekt, som de næste tre år (2014-1017)
   skal give tusindvis af danskere over hele landet i alle aldersgrupper mulighed for at opleve
   dans under vejledning af professionelle.

● Ta’ fat om dansen støttes af Nordea-fonden med 20,5 millioner. Dertil kommer lokale midler,
   så der alt i alt er tale om det største danseprojekt af sin slags i Danmark nogensinde.

● Ta’ fat om dansen ledes og koordineres af organisationen Dansehallerne, mens aktiviteterne i
   de enkelte dele af landet styres af seks lokale dansefyrtårne.

● Ta’ fat om dansen består af fire overordnede programmer: ”Dans i skolen”, ”Unge på vej”,
   ”Dans med din Nabo” og ”Årets dans”.

● Projektet på Fyn og stud-Kompagniet er en del af ”Unge på vej” programmet.

Redaktionen afsluttet: 25.11.2014