Jagt på nye talenter i Brasilien

Syddansk Universitet rejser i denne uge til Brasilien for at markedsføre sig over for talentfulde unge brasilianere

Repræsentanter fra Syddansk Universitet besøger i denne uge de brasilianske millionbyer São Paulo og Curitiba for at deltage i en række arrangementer, der skal markedsføre danske uddannelses- og karrieremuligheder over for talentfulde unge brasilianere.

Vært for arrangementerne er Innovation Centre Denmark São Paulo, der hjælper danske forskningsinstitutioner og virksomheder med at få foden indenfor på det brasilianske marked. Foruden Syddansk Universitet deltager Københavns Universitet, Aarhus Universitet og Danmarks Tekniske Universitet samt virksomhederne Novozymes, Mærsk Line og Coloplast.

De danske universiteter og virksomheder vil i løbet af ugen besøge en række af Brasiliens bedste universiteter for at komme i snak med de brasilianske studerende. Der vil blandt andet være arrangementer, der sætter fokus på danske styrker inden for fødevarevidenskab, biovidenskab og bioteknologi. Sidst på ugen deltager universiteterne i uddannelsesmessen Europós Brazil Fair, hvor der forventes mere end 10.000 studerende.

Uddannelsesmarkedet i Brasilien er i eksplosiv vækst. Flere end syv millioner brasilianere studerer på en videregående uddannelse, og de brasilianske studerende har aldrig haft så gode muligheder for at rejse ud som nu. Det skyldes blandt andet mobilitetsprogrammet ”Science without Borders”, der i 2011-2018 sender flere end 200.000 brasilianske studerende og forskere til udlandet.

Arrangementerne er en del af Innovation Centre Denmarks Top Talent Denmark-program. De finder sted fra den 27. november til den 2. december.

Redaktionen afsluttet: 27.11.2014