Nye madkoncepter og fantastisk kaffe på vej

Som en del af flere nye tiltag åbner der en Starbucks på SDU i Odense til september.

En food-truck, der serverer ægte street-food, pop up caféer med wok-mad og kaffe serveret med Starbucks havfrue –logo. Det er alt sammen nye tiltag, som bliver en del af hverdagen for studerende og medarbejdere på SDU’s campus i Odense fra september.

Tiltagene er et udkomme af, at SDU netop har fornyet sin kantine-aftale med Compass Group. Den nye Starbucks vil åbne på Campustorvet i Odense og vil udgøre “det tredje sted”: et sted imellem arbejde og hjem, hvor universitetets studerende og medarbejdere kan slappe af, hygge sig med venner eller mødes med kolleger over en rigtig god kop kaffe.

SDU’s nye rektor, Henrik Dam, ser frem til de mange nye tiltag på kantineområdet:

- Det er rigtig godt for universitetet. Vi har særligt i de seneste år arbejdet på at give vores studerende nogle tilbud og rammer, som gør det attraktivt for dem at komme på campus og blive på campus også uden for undervisningstiden. Og jeg er overbevist om, at både food-trucken, pop up- caféerne og Starbucks bliver et hit for både studerende og medarbejdere, siger han.

Studerende med på råd

28.000 sultne studerende er naturligt nok den allerstørste kundegruppe i universitetets kantiner. Derfor har SDU også haft de studerende med i hele processen med at indgå den nye kantine-aftale, som har været i udbud, og som gælder på SDU’s campus i Odense, i Kolding og på det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, der ligger i tilknytning til Odense Universitetshospital.

- Det er fedt, at vi har været med i processen og har fået lov til at sætte vores præg på aftalen, siger Andreas Munk Jensen, der er formand for Syddanske Studerende.

Han glæder sig - på lige fod med rektor – over udsigten til, at de spændende initiativer fra kantinen bliver sat i søen til september, og han er sikker på, at SU’en rækker til, at man ind imellem flotter sig med en ekstra god kop kaffe og et lækkert stykke kage i Starbucks kommende café på SDU.

Maden popper op og kører ud

Den nye aftale mellem universitetet og Compass Group er på seks år. Compass Group investerer i de mange nye tiltag, for blandt andet skal imødekomme et universitet med rigtig mange studerende, som også giver lange køer i kantinen. Det er tanken, at pop up-caféerne kan åbnes, hvor der er behov for dem, og at food-trucken kører forbi i de områder på campus, hvor der på bestemte tidspunkter af dagen er mange munde at mætte.

Fakta

De studerende på SDU nyder allerede i dag godt af flere fritidstilbud og faciliteter på SDU’s campusser. Inden for de seneste år er der blevet etableret nye fredagsbarer i Odense og Esbjerg, ligesom de studerende kan gøre brug af forskellige idrætstilbud i deres fritid. I september sidste år åbnede et fitnesscenter og en ny atletikbane på campus i Odense. Her er der også etableret en reparatør af apple-udstyr og et cykelværksted, hvor man blandt andet kan få repareret sin cykel, mens man er til forelæsning.

Redaktionen afsluttet: 19.03.2014