Erhvervsdag: Vi kan gøre noget nyt sammen

SDU inviterede regionens virksomheder til samarbejde på stor konference i Odense

150 erhvervsfolk og mange universitetsfolk fik fra morgen- stunden i dag Campustorvet på SDU til at summe af liv. Anledningen var erhvervskonferencen SDU Erhvervsdag, hvor universitetet inviterede regionens virksomheder på stævnemøde.

Og det var ikke kun erhvervsfolk, der fandt vej til konferencen. Det gjorde også en sort Audi med Krone 10 på nummerpladen. Hendes Kongelige Højhed Prinsesse Marie deltog nemlig i første del af konferencen, hvor hun også holdt åbningstale.

Fremme vækst, velfærd og udvikling

Det er første gang, at universitetet afholder SDU Erhvervsdag. Konferencen er sat i søen for at gøre det mere synligt for erhvervsvirksomhederne, hvilke samarbejdsmuligheder der er med universitetet. Mange firmaer i regionen har nemlig ikke erfaring med akademikere og kan være usikre på, hvad sådan nogle egentlig kan bidrage med.

- Et samarbejde med et universitet kan aktivere en virksomhed uanset størrelse eller branche, da det giver adgang til den nyeste viden samt til de ideer og den forskningsekspertise, der er relevant for den pågældende virksomhed, sagde SDU’s rektor i sin tale ved konferences start.

Henrik Dam understregede, at SDU meget gerne vil bidrage til at fremme vækst, velfærd og udvikling i det syddanske erhvervsliv og opfordrede virksomhederne til at tage springet i fællesskab med universitetet:

- Vi kan gøre noget nyt sammen. Det kan være at ansætte den første akademiker, det kan være at åbne universitetets døre så forskning, uddannelse og innovation kan komme ud, hvor den skaber værdi, og det kan være at indlede et projektsamarbejde med en forsker for at åbne op for noget andet og ikke tidligere afprøvet, sagde han.

Internationalt aspekt

Erhvervsdagen havde fået undertitlen ”Global Viden – Regional vækst”, og netop det internationale aspekt lagde Hendes Kongelige Højhed Prinsesse Marie stor vægt på i sin tale.

- Samspillet mellem universitetet og erhvervslivet skal styrkes for, at virksomhedernes innovative evne og vækst kan forbedres i en tid med øget international konkurrence, og for at universitetet kan udvikle de studerendes praksisforståelse og forskernes kontakter til erhvervslivet. Det skal med andre ord være en dag, hvor virksomhederne og universitetet i fællesskab udforsker de mange, spændende muligheder, som et øget samarbejde giver. For både virksomheder og universitetet har meget at opnå ved tættere samarbejde med hinanden, sagde hun.

Studerende dystede i 24 timer

Prinsessen åbnede konferencen med sin tale. Derefter besøgte hun blandt andet nogle af konferencens stande, fik en robot-demonstration og lagde vejen forbi det store telt foran universitetets hovedindgang. Teltet dannede rammen om en 24 timers case-camp, hvor studerende dystede om at levere den bedste løsning på to virksomheders problemstillinger.

Se fotos og film fra erhvervsdagen

Redaktionen afsluttet: 03.06.2014