SDU bringer forskning tættere på folk

Videnskabsfestivalen Science in the City er i fuld gang i København. SDU er repræsenteret med Active Living og Morgendagens Hospital

Der er lagt op til leg og læring på Syddansk Universitets stande på videnskabsfestivalen Science in the City.

På standen ”Morgendagens Hospital” er der heftig aktivitet. Især trækker kirurgi-robotten små og store legebørn til, mens andre fordyber sig i film om ældre i litteraturen og får en god snak om kræftforskning.

Løbecykel og peptalk

”Active Living”-standen inviterer besøgende på en tur på løbebånd og løbecykel og peptalker om aktiv livsstil med hverdagscykling og daglig fysisk aktivitet. Et hvil i sofaen er der dog også givet plads til - ledsaget af film og dialog om det sunde budskab.

Se billeder fra de to stande

Udstillingen og standene holder åbent i Carlsbergbyen frem til den 26. juni.

To gratis debatter

SDU er i dag og i morgen desuden medværter ved to gratis debatter. I dag handler debatten om værdiskabende forskning.  Det sker under overskriften ”Er forskere verdensfjerne egoister? Og ”Er læger gladere for deres kollegers anerkendelse end for patienternes?”

Panelet består af rektor for Syddansk Universitet Henrik Dam, forskningsordfører Jeppe Bruus (S), forskningsordfører Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) og formand for Lægeforeningens udvalg for uddannelse og forskning, Mads Skipper.

At være gammel

I morgen kommer debatten til at handle om, hvad det vil sige at være gammel: Hvornår er en skavank bare ”alderen”, og hvornår skal den behandles? Hvornår er man for gammel til jobmarkedet, og hvad sker der med samfundet, når flere bliver gamle?

De tre oplægsholdere, der giver bolden op til debat, er professor Kaare Christensen, Syddansk Universitet, Professor Peter Simonsen, Syddansk Universitet og Direktør Peder Jest, Odense Universitetshospital.
Trine Gregorius styrer debatten med et panel bestående af: Kultur- og kirkeminister Marianne Jelved, forfatter og kunster Jacob Holdt, tidligere sundhedsminister Arne Rolighed og Ane Hendriksen, direktør i Velux Fonden.

Begge debatter begynder kl. 19.00 i Dansehallerne i Carlsbergbyen i København.

En del af stor konference

Science in the City er en del af den store europæiske ESOF-konference, der holdes i København i dagene 21.-26. juni.

Redaktionen afsluttet: 24.06.2014