Ansøgningsfrist: Slutspurt på naturvidenskabelige fag

Syddansk Universitet ender med at gå syv procent frem, og ansøgerne tænker erhvervsrettet

En stor del af de unge, som først sendte deres ansøgning i de sidste døgn op til ansøgningsfristen den 5. juli, har søgt ind på en naturvidenskabelig uddannelse.

Det viser den færdige opgørelse over, hvor mange der har søgt ind på en bacheloruddannelse på Syddansk Universitet.

Blandt de sidste ansøgere er der eksempelvis mange, som ønsker at læse datalogi, biologi, biokemi, fysik og kemi, og i alt er der otte procent flere, som i år har et naturvidenskabeligt fag som 1. prioritet på Syddansk Universitet.

Fremgang på ønskede områder

- De naturvidenskabelige uddannelser har fået et løft. Og holder vi det sammen med, at vores tekniske uddannelser er stedet med 12 procent, er vi gået frem på de områder, som fra politisk side har stor bevågenhed, siger studiechef Morten Hansen.

Han noterer sig samtidigt, at efterspørgslen på de erhvervsøkonomiske uddannelser også stiger, og at Syddansk Universitet i alt har haft en fremgang i 1. prioritetsansøgninger på 7 procent.

I alt er der således 6.118 ansøgninger med SDU som det foretrukne universitet. Tælles alle ansøgninger med, er der i alt tikket 17.473 ansøgninger ind hos Syddansk Universitet.

Unge tænker erhvervsrettet

- Tendensen fra vores første optællinger, som indikerede, at de unge tænker erhvervsrettet i deres studievalg, viser sig at holde, og det kan vi kun være tilfredse med, siger Morten Hansen og tilføjer:

- Vi noterer os selvfølgelig også, at flere har os som deres foretrukne universitet. Det forpligter, og vi arbejder hele tiden på at forbedre vores uddannelser.

Den 30. juli får ansøgerne besked om, hvorvidt de er optaget på deres ønskede studie. Læs også Ansøgningsfrist: Unge tænker erhvervsrettet

Se ansøgertallene fordelt på fakultet og campus:

Redaktionen afsluttet: 07.07.2014