Mobilscannere skal afsløre eksamenssnyd

En vibrerende summen fortæller, hvis en studerende har tændt sin mobil under eksamen. SDU oplever dog kun få snydesager

Som det første universitet herhjemme udstyrer Syddansk Universitet nu sine eksamensvagter med mobilscannere.

Det sker for at sikre sig mod, at de studerende søger oplysninger på nettet eller får hjælp via sms, når de er til eksamen.

- Det har hele tiden været forbudt at bruge sin mobil under eksamen, men i praksis har det været vanskeligt at kontrollere.  Især hvis den studerende gik på toilettet. Med scanneren kan vi registrere, hvis en mobiltelefon er tændt, og det fungerer ligesom en slags geigertæller, hvor signalet stiger, når man kommer tættere på, fortæller Kurt Gammelgaard, som er IT-chef ved Syddansk Universitet.

Han tilføjer, at vagterne som udgangspunkt vil have scanneren diskret liggende i lommen, og at den kun bliver fisket frem, hvis den begynder at vibrere.

Mobilscanner er taget i brug

Scannerne blev allerede taget i brug i december og skal for alvor stå sin prøve i januar, hvor der traditionelt er mange eksamener.  Bliver en studerende taget i at bruge sin mobiltelefon, er det bortvisningsgrund.

Inden eksamensstarten bliver de studerende mindet om, at de ikke må bruge mobiltelefoner, og de har mulighed for at få telefonerne opbevaret, indtil de er færdige med opgaverne.

Syddansk Universitetet arbejder generelt på at minimere eksamenssnyd, og det sker både med tekniske foranstaltninger og med informationskampagner over for de studerende.

Nogle studerende kender ikke alle regler

- Vi gør meget ud af den forebyggende indsats, fordi det viser sig, at nogle af snyderierne skyldes, at de studerende ikke kender reglerne godt nok, fortæller Morten Hansen, som er studiechef ved Syddansk Universitet.

Ifølge ham havde universitetet i 2013 omkring 175 snydesager. Det tal skal ses på baggrund af, at der blev afholdt 160.000 eksaminationer.

- Og nogle af sagerne handlede endda om mindre ting. For eksempel at en studerende ikke havde citationstegn rundt om et citat, men vedkommende havde et andet sted i teksten gjort opmærksom på, at der var tale om et citat. Der var altså mere tale om en fodfejl, men vi er nødt til at påtale det alligevel, forklarer Morten Hansen.

Redaktionen afsluttet: 03.01.2014