Medicin mod ADHD er ikke farlig for fostre

Ny SDU-forskning viser, at lægemidlet methylphenidat ikke som frygtet giver misdannelser på ufødte børn

En halv procent af danske kvinder i den fødedygtige alder får medicin for ADHD, og en del af dem bliver gravide, mens de får lægemidlet methylphenidat, der kendes under navne som Ritalin og Concerta.
Indtil nu har man ikke haft nogen viden om, hvad methylphenidat gør ved børn før og efter fødslen, og læger har derfor ikke kunnet rådgive deres patienter på området.

- Nu har vi endelig noget at støtte os op ad, når en kvinde der bruger medicin mod ADHD planlægger at blive gravid, fortæller Anton Pottegård, farmaceut og ph.d.-studerende på Syddansk Universitet.
Han og hans team af forskere har gennemført et studie af over 2000 nyfødte danske børn, hvoraf de 222 var udsat for methylphenidat i d første tre måneder af graviditeten. De har også benyttet sig af forskningsresultater fra andre dele af verden, blandt andet Sverige, så over 500 børn udsat for ADHD-medicinen er med i studiet.

- Konklusionen er, at det ikke ser ud til at være farligt for barnet, at moderen har brugt ADHD-medicin. Vi har set på større fysiske misdannelser hos de nyfødte, for eksempel hjertefejl, og her er børn udsat for methylphenidat ikke overrepræsenteret, fortæller Anton Pottegård.
Hidtil har lægerne været sat i et dilemma, når brugere af ADHD-patienter har henvendt sig på grund af graviditet. Man har ikke kendt til omfanget af uønskede bivirkninger af ADHD-medicinen hos gravide, og lægen har måttet vælge mellem at lade moderen droppe sin medicin eller potentielt udsætte fosteret for risiko.
- Gravide kvinder med ADHD står af mange årsager i forvejen i en sårbar situation, som bestemt ikke bliver bedre af, at de oveni deres egen sygdom har skullet bekymre sig om, hvad deres ufødte barn bliver udsat for. Vores resultater vil forhåbentlig ændre på dette og give lægerne mulighed for en mere kvalificeret rådgivning af deres patienter,” mener Anton Pottegård.
Forskningsresultaterne offentliggøres i dag i det anerkendte videnskabelige tidsskrift The Journal of Clinical Psychiatry. Læs artiklen

Redaktionen afsluttet: 24.01.2014