Julen er et kludetæppe

De fleste forbinder nok julen med kristendommen, men julen er i virkeligheden et miks af forskellige traditioner og religiøse ritualer

Vi siger, at julen er en ærkekristen tradition. Men julen og fejring af Jesu fødsel nævnes slet ikke i Bibelen. Så hvor kommer julen fra?

Mange steder fra, fortæller lektor i religionsstudier på Syddansk Universitet Tim Jensen.

- Alle vil nok mene, at julen er en kerne-kristen fest. Det er den på sin vis også. Men den er også noget af et kludetæppe, der er blevet til i århundreders løb som resultat af det, vi kalder synkretisme – religionsblanding – og almindelig religionshistorisk udvikling, hvor religionen udvikler sig for at samle folket og tilpasse sig de forskellige tider, siger Tim Jensen.

For at forstå, hvor julen kommer fra, skal vi helt tilbage til Romerriget, hvor romerne fejrede solguden Sol Invictus. Formentlig inspirereret heraf begyndte kristne i 300-tallet at fejre deres egen guddoms fødsel. De kristne lagde meget belejligt fejringen samme dag som romernes fejring af Sol Invictus, nemlig den 25. december.

Samme manøvre skete, da kristendommen senere spredte sig til det nordlige Europa. De kristne lagde således fejringen af Kristi fødsel omkring vikingernes vintersolhvervsfejring.

- Den kristne fest kobler sig på denne fest, og så får vi det, vi i dag kalder jul, som faktisk er sådan en vidunderlig blanding af noget ikke-kristent – nogle vil kalde det hedensk – og så noget meget kristent, siger religionsforsker Tim Jensen.

I videoen øverst kan du høre Tim Jensen fortælle mere om julens udvikling – blandt andet om hvordan nissen er blevet en del af julen.

Redaktionen afsluttet: 18.12.2014